Frisk Bris ga ny giv

Sist oppdatert: 27. september 2021

Da «Kristian» måtte sykmeldes, ble alt bekmørkt. Les den sterke historien om da livet ble vendt på hodet, og hvordan Frisk Bris hjalp ham å ta kontrollen tilbake.

- Det har vært en snuoperasjon jeg aldri kunne forestilt meg. Mange instanser har bidratt på veien, men hadde det ikke vært for Frisk Bris og menneskene som jobber her, hadde dette vært en mye tregere og mer komplisert prosess, sier Kristian (40).

Mistet seg selv

I februar sitter Kristian på badegulvet og frykter for hvordan dagen vil ende. Den ansvarsfulle helsearbeideren har vært sykmeldt et halvt år, etter å ha jobbet for mye og intenst over lang tid. Men i stedet for å komme seg på beina igjen, har alt blitt verre. Hver dag kjenner han på mange vonde følelser. Skyldfølelse fordi han ikke makter å jobbe, dårlig samvittighet for familien han ikke klarer å vie nok oppmerksomhet. Selvforakt de dagene han ikke kommer seg ut av senga, og utmattelse fordi han konstant kjemper for å skjule hvor langt nede han er.

Snuoperasjonen

Lørdagen da alt ble svart, klarte likevel Kristian å holde et viktig løfte: Han ba samboeren om hjelp. Det endte med en hastetur til akutten og 14 dager på Distriktspsykiatrisk senter (DPS) i Porsgrunn.

- Da oppholdet var over, ble de dårlige følelsene og vanene med meg hjem igjen, sier Kristian.

Likevel løsnet det gradvis, takket være godt samarbeid mellom lege, psykolog, arbeidsgiver og NAV. I tillegg til en fremoverlent DPS-ansatt som henviste ham til Frisk Bris i Bamble for et drøyt halvår siden.

- Der opplevde jeg å bli sett, for alt det jeg er og kan. Hos Frisk Bris ser man hele mennesket, og hos meg var det nøkkelen som fikk alt til å løsne, sier Kristian.

Fra deprimert til motivert

Hos Frisk Bris opplevde Kristian å bli tatt på alvor. Han beskriver de ansatte som genuint interesserte og villige til å tenke utenfor boksen, i tillegg til å være faglig dyktige.

- Mye foregikk på mine premisser og i mitt eget tempo. Forventningene til meg var ikke større enn jeg klarte å møte ut fra de forutsetningene jeg hadde. Det gjorde noe med motivasjonen og viljen til å legge ned en skikkelig egeninnsats, forteller han.

- Allerede etter første samtale med Sølvi hos Frisk Bris følte jeg meg godt ivaretatt. Sammen laget vi en overkommelig plan for noe så basalt som å få alle grunnsteinene på plass: Søvn, kosthold, trening, struktur og sosial input. I tillegg fulgte jeg ulike mestringskurs og fortsatte å gå til samtale.

På vei mot toppen

Kristian har vært tilknyttet Frisk Bris i rundt sju måneder, og får fremdeles oppfølging. Snart begynner han så smått å jobbe igjen. Han har gjenoppdaget gleden ved å lage mat og engasjerer seg i idretten. Han leker med ungene, fordi han vil og kan – ikke fordi han føler at han må. Steg for steg nærmer han seg den hverdagen han ønsker for seg selv og familien.

- Jeg har vært helt nede i kjelleren, men nå er jeg i god driv på vei opp trappa igjen. Jeg har mange å takke for at jeg endelig orker å delta aktivt i mitt eget liv igjen. Likevel er jeg helt sikker på at jeg hadde stått mange trinn lenger ned i den trappa hvis ikke det var for Frisk Bris, avslutter han.

Nysgjerrig på Frisk Bris?

Lurer du på hva Frisk Bris kan gjøre for deg, eller noen du kjenner?
Les mer her