Forsterket mobbearbeid i Bambleskolen

Fredag 6. februar var det nettverksmøte i Bambleskolen om mobbing.

Forebygging av mobbeatferd
Nettverket ledes av skolefaglig rådgiver Anett Rabben, og deltakerne er rektorene i Bambleskolen samt utvalgte lærere ved skolene, lærere som rektorene har håndplukket til å jobbe særskilt med både forebygging, avdekking og håndtering av mobbeatferd i skolene.

- En god skole har et godt læringsmiljø hvor elevene føler seg trygge og inkluderte. Skolene kjennetegnes av at de ansatte og elevene behandler hverandre med respekt og det oppstår få saker hvor noen plager, krenker eller mobber hverandre. Det er også sjelden at noen opplever at de blir utestengte fra aktiviteter eller grupper. Konflikter og uenighet oppstår også på slike skoler, men de greier å løse dem på et tidlig tidspunkt. Slik skildrer rådgiver Rabben et godt og inkluderende læringsmiljø der det er minimalt med mobbeatferd.

Nulltoleranse
Bamble kommune har vedtatt nulltoleranse mot mobbing. I barnehage og skole er det henholdsvis Være sammen-programmet og Respekt-programmet som skal drive antimobbearbeidet. I tillegg har Bambleskolen opprettet dette nettverket som skal forsterke arbeidet.

Fem prosent på landsbasis Sist fredag var det tredje gang nettverket møttes. Forrige gang var i oktober, og da arbeidet deltakerne med problemløsningsmetode godt kurset av professor Erling Roland fra Læringsmiljøsenteret (Universitetet i Stavanger). I samlingen nå viste deltakerne for hverandre hvordan de hadde forbedret mobbearbeidet på sine skoler.

- Dette nettverket blir skolert i både forebyggende arbeid og hvordan løse tunge mobbesaker, forteller Rabben. – Lederne og de utvalgte lærerne har ansvaret for å spre kompetansen videre i skolene. Og i dag har de virkelig imponert! De har alle jobbet godt med å endre rutiner og heve kompetanse i skolene og tatt med seg lærdommen fra kurset med Roland.

Mobbing er ritualiserte krenkelser mot en som ikke kan verge seg. Opplæringsloven slår fast at alle elever i grunnskole og videregående skole har rett til et godt fysisk og psykososialt miljø. Likevel blir over 5 prosent av elevene i norske skoler mobbet hver uke.

- I Bambleskolen er tallene for tiden litt lavere enn landsgjennomsnittet, forteller Rabben. Men det må ikke bli en sovepute. Forebyggende mobbearbeid er et daglig arbeid i skolen. Vi vet at gjennom god struktur, klasseledelse og tidlig innsats i konflikter så vil vi kunne redusere forekomsten av mobbing. Mobbing kan ta ulike former, og foregå på ulike arenaer. Om den ikke blir avdekket og stoppet kan det få store negative konsekvenser for den som blir mobbet.

Anett Rabben jobber som skolefaglig rådgiver ved skole- og barnehagekontoret i Bamble kommune. Hun har for tiden et engasjement også hos Læringsmiljøsenteret der hun på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet er en av flere håndplukkede mobbeveiledere som avhjelper skoler i Norge med arbeidet mot mobbing. Rabben er godt skolert i temaet, og det var en svært fornøyd forsamling som gikk helgen i møte sist fredag etter å ha fått godt påfyll og inspirasjon til videre arbeid.

Læringsmiljø og mobbing
Alle elever har rett til et godt og inkluderende læringsmiljø (Opplæringsloven §9a). Utdanningsdirektoratet definerer læringsmiljø som «de samlede kulturelle, relasjonelle og fysiske forholdene på skolen som har betydning for elevenes læring, helse og trivsel». Et godt læringsmiljø er en forutsetning for at elever i skolen skal lære og utvikle seg både faglig og sosialt. Skolen plikter å gi elevene dette, men klarer det ikke alltid.

Mobbing defineres slik: Mobbing er gjentatte negative handlinger over tid – utført av en eller flere – mot en som ikke kan forsvare seg i den aktuelle situasjonen (Olweus & Roland, 1983; Strohmeier & Noam, 2012). Over 5 prosent av elevene i norske skoler blir mobbet ukentlig eller oftere. Ledere og andre ansatte på skolen har ansvar for å forebygge og stoppe mobbing. Det krever et godt systematisk arbeid mot mobbing.

Barn og unge som er utsatt for mobbing kan få både psykiske og fysiske problemer. De rapporterer om redusert selvfølelse, vondt i hode og mage, dårlig fysisk helse, skolevegring, lavere prestasjonsnivå og symptomer på angst, tristhet og depresjon. Forskere rapporterer også at mobbeofre viser symptomer som knyttes til posttraumatisk stress (PSTD).

Sist oppdatert: 26. november 2015