Innføringstjenesten Paletten - en liten statusrapport

Paletten er nå godt over halvveis i sin treårige forsøksperiode. Frem til nå har Paletten hatt 60 elever fordelt på 18 ulike nasjonaliteter.

Pr i dag har 85 % av elevene flyktningebakgrunn, mens 15 % har innvandrerbakgrunn. Alle 7 skoler i kommunen har eller har hatt elever i Paletten.

Særskilt norskopplæring
Hovedoppdraget til Paletten er å tilby intensiv, særskilt norskopplæring til elevene slik at de snarest mulig er i stand til å følge den ordinære undervisningen på sin nærskole. Elevene har til nå en gjennomsnittlig gjennomføringstid på et drøyt skoleår før de fortsetter i fulltid på sin nærskole. De aller fleste av kommunens nyankomne elever bruker morsmålet som støtte for å lære seg norsk. Dette gjøres fordi forskning viser at et godt fundament i morsmålet er viktig for å lære seg et nytt språk, her norsk.  Paletten har ansvaret for kommunens tospråklige lærere (morsmålslærere) og her har de sin base.

Samarbeid med nærskolene
Innføringstilbudet i Bamble kommune er et delt tilbud. Det betyr at elevene er tre dager i Paletten og to dager på sin nærskole. Formålet med en slik organisering er at elevene fra dag én skal inkluderes faglig og sosialt på sin nærskole. Dette fordrer et godt og tett samarbeid mellom Paletten og nærskolene. Som en følge av dette er lærerne på Paletten ute på de ulike nærskolene ukentlig. Paletten skal også være et ressurs –og kompetansesenter for skolene i Bamble. Den skal bistå med veiledning i forhold til likeverdig opplæring, språklæring, mangfold, kartlegging, lovverk med mer. Paletten skal være i forkant og være tilgjengelig for andre som har ansvar og interesser innen fagområdet.

Fokusvirksomhet NAFO
Fra august 2015 ble Paletten tatt opp som fokusvirksomhet ved NAFO (Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring). Dette innebærer en rekke gjensidige forpliktelser. For Paletten sin del betyr det samtidig at vi er innlemmet i et aktivt, faglig nettverk sammen med andre fokusvirksomheter i Norge, hvor man kan dele erfaringer og søke faglige råd. Paletten har også gjort avtale med NAFO om kurs for kommunens lærere og skoleledere høsten 2015. Temaet for kurset vil være flerkulturell opplæring og mangfoldsperspektivet i undervisningen.

Veien videre
Paletten er som sagt inne i et treårig forsøk. Fra neste skoleår av vil evalueringsprosessen av Paletten og arbeidet som gjøres på det flerkulturelle området begynne. Evalueringen vil være både bred og grundig slik at man har et best mulig utgangspunkt for å stake ut kursen videre inn i fremtiden.

Sist oppdatert: 26. november 2015