Møt Gina!

Gina Thorbjørnsen har blitt tilsatt i stillingen som virksomhetsleder for oppvekst. Denne dama er superengasjert.

Gina ThorbjørnsenGina er selverklært superengasjert. Jeg spør henne hva hun er så engasjert i. Da svarer hun raskt at hun er superengasjert rundt forebyggende helsearbeid for barn og unge, fordi hun ser viktigheten av at de unge blir rustet for voksenverdenen. Dette sier hun med et stort smil om munnen samtidig som hun fniser litt. «Jeg er fæl til å fnise, noen ganger gjør jeg det når det ikke passer seg også…»

Litt jobbprat
Vi snakker en del jobb og diskuterer litt rundt hva som er viktig for Gina og hva som gjør hverdagen hennes bra. Hun er opptatt av at «sånn passe» er veldig viktig. Hun slår et slag for akkurat passe. Livet består av flest hverdager og hvis akkurat passe er godt nok, da er hun veldig fornøyd. Hårete mål er greit, men veien dit behøver ikke å være mer enn passe. Jeg merker på Gina at hun blir engasjert når hun prater og hun avslutter setningen med at hun har høye krav til seg selv og ønsker at «vi» skal bli best, at hun alltid skal gjøre sitt ytterste.

Stort sett fornøyd
Jeg spør Gina hva som gjør henne glad, da er hun også raskt frempå og sier at når barn i en vanskelig situasjon får løst opp dette til noe bedre, da blir hun glad. Når andre har det bra og opplever at det skjer noe positivt med dem, da er Gina fornøyd.

Hvem er egentlig Gina?
Gina er en superhappy og fantastisk dame på 43 år. Hun har vært gift med mannen sin i 22 av disse, har to jenter på henholdsvis 16 og 18 år. Hun sier hun elsker å være ute, både i naturen og generelt. Jeg nevner for henne at vi alle har det spesielle stedet hvor vi trives aller best, da sier hun hytta på Bjørkøya. Dette er paradis på jord for henne. Der kan hun sitte på brygga med en kopp kaffe og høre naturens lyder, da får hun hvilepuls, da forsvinner hele verden for henne, da er hun seg selv. Hun går mye turer med hunden sin og er veldig glad i hagearbeid, elsker f.eks. å grave opp et nytt bed og virkelig bruke kroppen. Hun sier hun er ganske handy, de driver og pusser opp litt i huset og der tråkker ikke bare mannen til.

Vi ønsker å gjør en god jobb
Å tørre å lytte til de som har behov, det er en god egenskap forteller hun. Oppvekst i Bamble kommune leverer en del tjenester til innbyggerne og oppleves det at kommunen underpresterer, ja da jobber hun dette til det bedre neste gang. Vi kan alle bli bedre på noe hele tiden, det er der vi blir målt. Tverrfaglig samarbeid, å skape sammenhenger, ulike profesjoner satt sammen og å skape ny kunnskap, disse ordene bare triller ut av Gina som om dette var det naturligste i verden. Dette opptar mye av tiden hennes.

Lederrollen
Gina har ansvar for mange mennesker, innenfor mange tjenestekontor, avlastningsboliger, folkehelse, fritid for barn og unge, helsesøster og jordmortjenesten med fler. Hun elsker jobben sin og håper å få muligheten til å jobbe her i mange år. Jeg spurte henne hvor hun er om 5 år. Da svarte hun raskt Bamble kommune. Hun mener Bamble kommune er svaret på «akkurat passe». Jeg ønsker å være her og elsker å være her. Jeg håper bare mine kollegaer også ønsker å ha meg her.

Litt mer privat
Gina leser bøker, romaner, krim, kanskje noe av Jørn Lier Holst. Når hun blir lei mord i Larvik leser hun f.eks. Barndomshjemmet som handler om det hun er opptatt av og det hun jobber med. På TV liker hun å se litt svenske og danske serier, som Arvingene, Badehotellet, kanskje også britisk krim, Mord og mysterier. Er fryktelig opptatt av skisport på vinteren, spesielt skiskyting på morgenen i helgene. Da nyter hun livet sammen med en kaffekopp, samtidig som hun fyrer opp i peisen. I tillegg elsker hun musikk, hører en del på jazz og setter gjerne på Bo Kaspers.

Husk å være snill...
Før jeg avsluttet en veldig hyggelig samtale med Gina, spurte jeg henne hva som gjør henne sint. Jeg ble litt nysgjerrig på dette svaret, fordi Gina er typen som alltid er blid og positiv. Hun ser bare det positive i folk og snur gjerne negative ting om til positive. Slike mennesker finnes det ikke nok av der ute tenker jeg. Men hun uttrykker seg veldig bra når hun svarer. – Jeg blir litt primitiv hvis noen mener noen er bedre eller mer verdt enn andre. Jeg er opptatt av likeverd og liker ikke når jeg ser at mennesker tråkker over andre. Vis hensyn til folk og vær snill…sier hun og fniser litt igjen.

Et siste spørsmål før jeg forlater henne: Hva er drørmmeoverskriften din på forsiden av lokalavisen? Da er svaret nok en gang ganske raskt og kontant fra en superengasjert dame:

Bamble er et godt sted å vokse opp!

Tusen takk for praten Gina!

Sist oppdatert: 22. februar 2016