Møt Heidi - ny varaordfører

Heidi Therese Herum, 36 år gammel, blir satt inn som ny varaordfører ved neste kommunestyre 15. oktober 2015.

Heidi Herum som ny varaordførerHeidi har satt seg ned ovenfor meg, bestilt et glass vann, blar litt i avisen mens jeg gjør meg klar. Jeg ser på henne og merker at det er en liten glød over henne. Det er mulig å se at vervet som varaordfører holder på å synke inn. Hun sier spøkefullt at nå venter alvoret. Da spør jeg henne; Hva nå? Da begynner hun å klø seg litt i hodet og sier hun føler seg glad. Hun jobber per i dag som folkehelsekoordinator og prøver å gjøre hverdagen enklere for barn og unge i Bamble kommune. Dette er en fanesak hun gleder seg til å ta med seg inn i politikken. Sørge for at barn og unge har det bra og føler seg trygge.

Hvordan fungerer Heidi?
Heidi er selv mamma til en gutt og en jente, henholdsvis 8 og 12 år gamle. De bor på gård, rett ved siden av bestemor som tar seg mye av barna når samboer er på nordsjøen og Heidi driver gården eller jobber med folkehelse. Heidi er veldig glad i livet ute i skog og mark. Hun fungerer best mentalt og fysisk når hun får bruke kroppen til å kunne nå en fjelltopp før solnedgangen. Dette ønsker hun å videreføre til barna sine, da familien er viktigst for henne. Hun har aldri vært opptatt av noe fancy lang-weekendturer til London eller andre steder. Når hun har fri, går all tid til barna…og litt skog og mark.

Bamble kommunes nye varaordfører skal representere Bamble Senterparti i stolen ved siden av Hallgeir Kjeldal som nyutnevnt ordfører. Tittelen varaordfører er ikke viktig, men mulighetene og åpningene tittelen fører med seg er viktigere. Styring av kommunen og det å ha en sterk forankring ut i den virkelige verden, som mot frivillige lag og foreninger, næringsliv og ikke minst innbyggerne som bor i Bamble, henger høyt. Heidi er vant til å ha en del verv og liker å ta ansvar.

Familien har hatt en del samtaler om Heidis nyoppnevnte verv og samboer støtter henne fullt ut i dette. Heidi sier dette er viktig, da kan hun konsentrere seg fullt og helt. Bamble Senterpari har gjennomgått et generasjonsskifte hvor Andreas Kjær trekker seg tilbake. Han blir en god mentor å ha i bakgrunn, sier hun. Det å gjøre seg kjent i media den siste tiden har vært viktig for henne. Hun har skrevet kronikker og leserinnlegg i lokalaviser for å vise hva hun står for og fortelle folk hvem hun er. Hun er fast bestemt på at skal man først vise seg i avisen, må det være fordi man har noe å komme med. Alle politikere er forskjellige, noen er samarbeidsvillige mens andre er konfliktsøkende. Heidi liker å tro hun er det første og søker gjerne samarbeid i sakene hun brenner for.

Klar over sin rolle
Mens barn og unges oppvekstsvilkår står som en av hennes fanesaker, er den neste at hun vil jobbe for å få arbeidsplasser til Bamble. Vi må ha vekst i kommunen, få penger inn i kassa. Da trengs godt samarbeid med næringslivet. Heidi er veldig klar over sin egen rolle inn i dette. Hun jobber per nå som folkehelsekoordinator, men kommer til å søke om permisjon fra stillingen, da hun etter hvert flytter inn i sittende varaordfører Unni Brekka Kiøsteruds kontor. Hun gleder seg til å ta fatt på jobben sammen med Hallgeir Kjeldal. Heidi presiserer veldig sterkt at hun har stor respekt for jobben som Jon Pieter Flølo og Unni Brekka Kiøsterud har gjort. Hun ser at de har jobbet hardt og lagt ned timesvis med innsats. Hun håper også på et konstruktivt samarbeid fremover i kommunestyret. Døren til Heidi er alltid åpen…sier hun.

Før jeg slipper henne avgårde, må jeg grave litt i personligheten hennes og spør henne hva som gjør henne sint. Hva gjør deg sint, eller hva irriterer deg? Da bruker hun noen sekunder til å tenke seg om og sier at hun sjelden blir sinna eller støtt, men irritert når folk ikke sier sin egen mening. Eller har skjulte agendaer. Folk opplever meg som direkte noe hun også ønsker fra andre.

En perfekt dag i Heidis liv er å stå opp om morgenen sammen med familien, ta med primus og fyre bål ute i Bambleskauen til langt på dag. Deretter er det fint med en liten treningstur for seg selv før de kanskje får besøk av venner til god middag. Deretter avslutter hun kvelden med å legge seg tidlig. En annen type perfekt dag er å dra alene på elgjakt med elghunden Binna i stålos på elg.

Heidi innrømmer at hun er litt guttejente. I fjor var Heidi på elgjakt i indre Troms sammen med 9 andre gutter. Folk nordafor vet å si sin mening. Sender du ut noen sleivspark der, blir du satt på plass, det kan jeg love deg…sier hun. MEN, nå skal hun legge bort politiske forhandlinger, mail og telefon og bare nyte naturen, få litt mental terapi og bare kose seg med tanken på det som venter henne når hun er tilbake i Bamble kommune.

Hun avslutter og kan ikke stresse nok at hun er spent og ydmyk i rollen hun skal starte og gleder seg til å komme i gang. Men først, skal hun ut i det fri, der hun føler seg mest hjemme. Jeg glemte å spørre henne hva som er forskjellen på henne og Lars Monsen, men det får vi overlate til lesernes frie fantasi.

Lykke til på jakt Heidi, både på elg og på politiske saker du brenner for.

Takk for praten.

P.S. Følg med på fredag, da kommer også et intervju med påtroppende ordfører, Hallgeir Kjeldal.

Sist oppdatert: 26. november 2015