Status E18 Langangen - Rugtvedt

Statens Vegvesen ble invitert til Teknisk Utvalg for å oppgi status på E18 mellom Langangen og Rugtvedt.

Ragnar Grøsfjeld (bilde til høyre), planleggingsleder i Statens Vegvesen var i dag i teknisk utvalg for å legge frem status rundt planleggingen av E-18 fra Langangen til Rugtvedt. I tillegg presenterte han Statens Vegvesen sine anbefalinger, både når det gjelder vegvalg og bruvalg.

Han innledet sitt foredrag med å si at folk er veldig opptatt av hvilken innvirkning slike byggeprosjekter har for seg selv, hva skjer med meg, blir det mye støy rundt hvor jeg bor, får jeg beholde huset mitt? Slike spørsmål er normale for en innbygger å stille seg selv og andre, helt forståelig sier Grøsfjeld.

Reguleringsplanleggingen starter i midten av 2015, men det er altfor tidlig å si hvordan det blir for den enkelte eiendom. Foredraget som ble lagt frem i dag, ligger ute til offentlig høring og skal til offentlig ettersyn med frist 29. april. Deretter kommer blant annet planvalg i kommunene, behandling i formannskap og endelig vedtak i kommunestyret i starten av september 2015.

Det ble lagt frem en del forskjellige konsepter i form av vegvalg, hvorav et av konseptene går fra Lanner og rundt Moheim, mens det andre er fra Langangen og sør-vest med bru over til Brevik. Det som skiller en del av konseptene fra hverandre er kostnadene fra valgte korridor forslag. Prissatte konsekvenser sier at korridorvalgene har litt å si for hvor mange boliger dette vil ramme, både i form av innløselse, hvor mye støy det vil være her gjennom byggeperioden og hvilke stoffer og kjemikalier luften vil bli utsatt for.

Statens Vegvesens anbefaling for videre arbeid er å lage ny vei fra Langangen via Moheim og over til Rugtvedt i korridor 1 og bygge Grenlandsbrua øst i stedet for vest. Dette betyr at det anbefales å nærmest klone dagens bru og bygge en ny som kommer nærmere Brotorvet.

For bedre forståelse av ord som korridorvalg, hvilke veivalg det snakkes om og hvor mye disse valgene faktisk koster, finner du informasjon om i knappen under, eller ved å gå inn på linken til Statens Vegvesen under.

E18 - Langangen-Rugtvedt

Statens Vegvesens vegprosjekter