Studietur til New Zealand

Reiser på ny studietur til New Zealand for å pilotere overgangen mellom barnehage- og skole.

Studietur til New Zealand 2015

I årets studietur til New Zealand reiser kommunalsjefen med et følge på tre ledere i skole og barnehage. Ett av to hovedtema for årets studietur er å pilotere overgang barnehage- skole. Hvordan sørge for en tilnærmet «sømløs» overgang for barna? Stathelle skolekrets er valgt ut til dette pilotarbeidet. Det andre temaet for studieturen er pedagogisk lederskap, og slik er det en videreføring av innhold og tema for studieturene i 2013 og 2014.

Femåringene og skolestart

I New Zealand starter man på skolen den dagen man fyller fem år. Det fører til at man må jobbe svært godt med tilpasset opplæring og vurdering for læring i New Zealand-skolen. Så skårer også NZ signifikant over Norge på alle områder som OECD måler i for eksempel i PISA-undersøkelsene.

- Vi vil undersøke hvordan barnehagene og skolene jobber med gruppen 4-6-åringer med hovedvekt på femåringene. Hvilket nivå legger barnehagene opp til at fireåringene skal kunne ha av grunnleggende ferdigheter når de skal over i skolen? I Norge går femåringene i barnehagen. Hva kan vi lære av hvordan skolene jobber med femåringene på NZ og hvordan kan vi bruke det videre her i barnehagen i Bamble, spør kommunalsjef Kjersti Vevstad.

Pilot overgang barnehage-skole

Barnehagene som er med i piloten, er Falkåsen kunst- og kulturbarnehage, Grasmyr naturbarnehage og Tirilltoppen barnehage.

- Det er svært positivt at vi har både kommunale og private barnehager med i dette utviklingsarbeidet, uttaler kommunalsjefen. – Stathelle er den største barneskolen i Bamble kommune , og dermed er det mange barnehager som rekrutterer elever dit. Å få til en kjempegod overgang fra barnehage til skole i denne skolekretsen, vil gi føringer for en ny Bamble-standard på området. Det ser jeg frem til å oppleve resultatet av, smiler Vevstad.

Å lage en standardisert god overgang fra barnehage til skole vil gi hvert enkelt barn en så god skolestart som mulig. Dette er en del av tidlig innsats-arbeidet i Bamble kommune.

Følg oss på bloggen

Styrer i Falkåsen barnehage, Hanne Enger, har laget rammene for en blogg for studieturen. I perioden 16.-27. februar kommer det daglige nye blogginnlegg om det faglige innholdet i studiereisen.

- Der kan dem som vil, følge med på temaene vi lærer om, sier Enger.

Bloggen

Lede – ikke administrere

I 2013 og 2014 var skolelederne i Bambleskolen på New Zealand og studerte pedagogisk lederskap. Dette inngikk som en del av et omfattende lederutviklingsprogram i Enhet skole og barnehage. I 2015 reiser to av de seks kommunale barnehagestyrerne til New Zealand.

- Pedagogisk lederskap dreier seg i hovedsak om å lede fremfor å administrere, sier Vevstad. – Å lede personalet sitt basert ut fra en inkluderende, lærende og relasjonell ledelsesfilosofi, er grunnlaget for pedagogisk lederskap.

I skole og barnehage jobber alle ansatte med å fremme læring og mestring for barn og unge, og det fordrer at alle ansatte også er aktive i den lærende organisasjonen og lærer og er i utvikling selv. Det er dette de er så gode på, på New Zealand. Alle på alle nivåer i barnehage og skole, fra barn og unge, via lærere og andre ansatte til lederne er kontinuerlig på en læringsreise, både individuelt og sammen.

- Det er dette vi nå sørger for å implementere enda mer av i våre skoler og barnehager, og da må lederne som skal lede virksomhetene alltid starte med seg selv, med sine egne læringsreiser, sier Vevstad.

Lederutviklingsprogrammet i Enhet skole og barnehage har pågått siden 2012 og vil holde frem. Sentrale komponenter i enhetens ledelsesprogram er:

• Utvikle pedagogisk lederskap
  • Rektor- og styrerskolen i regi av Utdanningsdirektoratet (30 studiepoeng)
  • Kontinuerlig arbeid med og drøftinger rundt pedagogisk forskning på ledelse og læringsmiljø i skole og barnehage

FAKTABOKS:

Pedagogisk lederskap i Bamble kommune er:

• ledelse med barnet/eleven i fokus der lederens hovedanliggende er å sørge for å legge til rette for at alle barn og unge utnytter sitt fulle potensial og opplever mestring og læring.
  • at alle ansatte opplever at virksomhetens utviklingsarbeid er preget av samarbeid og refleksjon over egen praksis, analyse av egne resultater og på tilgjengelig, dokumentert forskning. Det foregår en kontinuerlig oppfølging av personalet og ansvarsområder. De ansatte opplever reell medskaping i forhold til virksomhetens pedagogiske utviklingsarbeid.
  • verdibasert ledelse og evne til å identifisere, formulere og implementere grunnleggende verdier i virksomheten sammen med ansatte, barn/elever og foresatte.
Sist oppdatert: 26. november 2015