Fra bunn til topp!

I 2015 ble Bamble kommune kåret til landets dårligste i integreringsarbeid! I dag kan kommunen juble over å være blant de beste i Telemark!

IMDI-logoTall fra IMDI (Integrerings- og mangfoldsdirektoratet) viser at Bamble kommune har Telemarks beste tall på hvor mange som kommer ut i arbeid eller i utdanning (vgs eller høyere) rett etter endt introduksjonsprogram.

Den samme tallindikatoren viste at de var dårligst i landet for noen år siden.

Virksomhetsleder for voksenopplæringen og flyktningetjenesten i Bamble kommune, Stig Roar Hansen, sier at slike tall er svært hyggelige, men at det å måle godt integreringsarbeid er svært komplisert.

Siden sist har IMDI utviklet sin statistikk, slik at det er mange ulike indikatorer som kan tas med for å måle dette. I 2014 var det kun denne ene indikatoren og det viste lite kommunens integreringsarbeid. Det som er spesielt hyggelig nå er at Bamble kommune har gode tall som viser integreringsarbeidet på både kort og lang sikt. Vi tar selvfølgelig en titt på disse tallene innimellom, men har stort fokus på den enkelte og hva som må til for at vedkommende skal være attraktiv for arbeidsgivere. Målsettingen er å hjelpe dem som kommer til selvhjelp og økonomisk selvstendighet.

Sist oppdatert: 21. desember 2018