Fredrik Brattberg til Bamble bibliotek og litteraturhus

Bamble bibliotek og litteraturhus skal ha følgende arrangement tirsdag 13.2 kl 19.00: Newtons eple

Fredrik Brattberg analyserer et av verdens mest kjente motiver: Isaac Newton som får eple i hodet. Hva skjedde før, under og etter eplet falt? Med kunnskaper om de store kunstnernes, filosofenes og vitenskapsmennenes arbeidsmetoder gir Brattberg en informativ innføring i hvordan en idé blir til. Foredraget inneholder blant annet hvordan Franz Liszt utviklet melodier ved hjelp av dårlig hukommelse, hvordan Kant og Rousseau brukte rytme til å fremkalle ideer, hvordan Einstein klarte å oppholde seg i fasen mellom drøm og våken tilstand og hvorfor Hemingway alltid avsluttet arbeidsdagen når han egentlig ville arbeide mer.

Sist oppdatert: 21. desember 2018