Juventes kontrollrapport for 2017

Juvente har gjennomført sin årlige kontroll av butikker med salgsbevilling for alkohol.

Kontrollrapport 2017Juvente er en organisasjon av, for og med ungdom som ønsker en verden basert på menneskeverd og solidaritet der rusmidler ikke skaper problemer. De jobber med rusforebygging, ruspolitikk, solidaritetsarbeid og å skape gode, trygge og inkluderende ungdomsmiljøer over hele landet.

Se mer på deres hjemmesider

Skjenkekontrollen
Skjenkekontrollen er en politisk kampanje som Juvente har drevet siden 2007. Kampanjen har som formål å avdekke salg av alkohol til mindreårige i butikker og vinmonopol. Gjennom Skjenkekontrollen avslører Juvente dårlige rutiner og lovbrudd ved alkoholsalg i butikker over hele landet. Målet med kampanjen er å redusere ungdomsfyll ved å få kommunene til å skjerpe kontrollene av dagligvarebutikker. Flere hundre ungdommer har gjennom Skjenkekontrollen deltatt frivillig i kontroller av kommunenes butikker og Vinmonopolet sin praksis med salgskontroll.

Les mer på deres hjemmesiden

Sammendrag fra rapporten
I løpet av 2017 har mindreårige fra Juvente testet 972 butikker i til sammen 1240 forsøk. 26 prosent av butikkene som ble testet, solgte alkohol til mindreårige ved ett eller flere forsøk. Av forsøkene, endte 23 prosent med gjennomført salg. 144 kommuner i alle fylker, med unntak av Sør-Trøndelag, har blitt testet. Kontrollene gjennomføres ved at en mindreårig ungdom oppsøker en butikk og gjør forsøk på å kjøpe alkohol og en annen ordinær dagligvare. Det gjøres ikke forsøk på å framstå eldre enn man er, og det brukes ingen former for falsk legitimasjon eller andre aldersmarkører. Kontrollansvarlig over 18 år er i nærheten og observerer, og skriver så en rapport på om forsøket resulterte i salg eller avvisning. Materialet samles opp og utgjør grunnlaget for denne rapporten.
Juventes krav i kampanjen er, kort oppsummert:

• Legitimasjonsplikt for alle på aldersbestemte varer.
  • Flere og bedre kontroller av slags- og skjenkebevillinger, med særlig fokus på salg til mindreårige.
  • Salg til mindreårige må gi umiddelbar inndragning av bevilling.
  • Forsøksprosjekt med framprovosert salg til mindreårige i kommunenes kontroller.

Resultatet for Telemark fylke og Bamble kommune
For Telemark ble 54 butikker kontrollert og det ble salg ved 12 av disse. Dette utgjør 22 prosent av forsøkene og for Bamble kommune ble det salg vet 75 prosent av forsøkene. Salg i tre av fire forsøk. Kiwi Stathelle avviste forsøket og det ble ikke gjennomført salg.