Ny barnetalsperson i Bamble kommune

Camilla Kristine Tangen er ny barnetalsperson i en 10 % stilling.

Camilla Kristine Tangen er først og fremst lærer for 10. klasse på Grasmyr ungdomsskole, men har tatt på seg rollen som barnetalsperson i en 10 % stilling. Tangen vil derfor ha kontor på rådhuset i Langesund siste halvdel av mandagene fremover.

Camilla Kristine TangenI 1989 ble det tatt inn en bestemmelse om en egen barnerepresentant i bygningsrådet, og i tilknytning til dette ble det innført rikspolitiske retningslinjer (RPR) for å sikre barns interesser i planleggingen. Ved revisjon gjeldende fra. 1.1.94 er loven endret på noen punkter for å harmonere med ny kommunelov.

Nå er Tangen på plass og hun skal fungere som et bindeledd mellom barn og unge og styrende organer i planlegging av byggesaker. Dette gjelder utbygginger, utvikling av nye boligfelt, trafikksikkerhet, gang og sykkelvei, trygge overganger, nok grøntareal og nok plass til lek og aktivitet. Kommunen skal bli barnevennlig og skape nok møteplasser for de unge.

Rollen til Tangen vil derfor først og fremst bli å formidle barn og ungdoms ønsker inn mot kommunen og utbyggere i framtidige plan- og bygningssaker.» Hun har et sterkt ønske om at Bamble skal satse enda mer på barn og unge, og ha et stort fokus på dette. Vi trenger positive møteplasser i kommunen som kan motivere og oppfordre til lek, aktivitet og sosialt samspill på tvers av flere aldersgrupper.

Er det saker som er aktuelle, ønsker Tangen at hun kontaktes på sin epostadresse:
camillakristine.tangen@bamble.kommune.no