Pårørendeskolen i Bamble kommune

Kurs for pårørende til personer med demens - Høsten 2018

Pårørendeskolen i Bamble starter onsdag 12. september. Pårørendeskolen er et kurstilbud til pårørende og nære venner til en person med demenssykdom. Personen med demens kan bo hjemme eller på institusjon. Vi oppfordrer helsepersonell til å informere aktuelle pårørende om dette tilbudet.

Kurset holdes over 4 onsdagskvelder fra: kl.18.00 til 21.00

Datoer: 12.09, 19.09, 26.09 og 03.10.

Sted: Bamble Helsehus, Sykehjemsveien 1

Kursavgift 300 kr. (inkluderer kursmateriale og servering)

Hva er pårørendeskolen

Gjennom faglige forelesninger, plenums- og gruppesamtaler får pårørende kunnskap om demens og innsikt i hvilke følger sykdommen kan ha for personen med demens, pårørende og øvrige familie. Pårørende treffer andre i samme situasjon og fagpersoner med kompetanse på området.

En landsomfattende evaluering av pårørendeskoler viser at deltakerne har stor nytte av å delta på kurs. Informasjon og støtte kan redusere pårørendes omsorgsbelastninger og føre til en bedre hverdag både for pårørende og den som er syk.

Temaer på kurset

Kurset er lagt opp over 4 kvelder med følgende temaer:

• Demenssykdommene/sykdomslære
  • Pårørendeerfaringer og egenomsorg
  • Ivaretakelse av økonomiske og juridiske rettigheter for personer med demens, med spesiell vekt på vergemålsloven.
  • Tilrettelegging i hverdagen og tjenestetilbud i Bamble kommune

Demenskoordinator, Bamble kommune

For nærmere opplysninger og påmelding, kontakt:
Servicetorget, Bamble kommune, telefon 35 96 50 00 eller
Ellen Udness, telefon 904 76 456 /35 96 55 43
e-post: ellenkristin.udness@bamble.kommune.no

Påmeldingsfrist: Mandag 27. august

Les mer om demensomsorgen her.

Sist oppdatert: 21. desember 2018