Tallet er 200 mil

I dag løp alle elevene på barneskolene i Bamble 200 mil til sammen

Det blir såpass langt når 1163 elever løper 1,8 km hver. Hvis de hadde løpt stafett via Sverige, hadde de faktisk passert Alta. Men hadde elevene kunne bestemt ruta si selv, er det ikke sikkert at veien hadde gått akkurat dit. I luftlinje er det for eksempel omtrent 200 mil til Roma. Der er det jo både fontener, pave, flott historie og fotballbaner. Eller de kunne tatt tur-retur London. Er jo greit å komme hjem igjen også, selv om de måtte svømt store deler av turen. Men det hadde de klart, helt sikkert. Så spreke er nemlig ungene i Bamble kommune.

De er forresten ikke bare spreke, de er blide også. Og høflige. De takker for frukt og drikke. De smiler, og bukker og er så glade - for å få et eple, en banen og en smoothie. Kul, rosa matboks fikk de også. Fra Ineos.

For det hadde ikke blitt 200 mil uten at Ineos hadde arrangert Go run for fun for oss. I år var det tredje året de sendte 40 ansatte til Stathelle for at elevene våre trygt kunne gjennomføre løpet. Busstur fikk barna våre også - fram og tilbake - selv om noen var såpass eplekjekke at de mente de lett kunne jogget tilbake til skolen. Kanskje akkurat disse elevene en gang blir like spreke som John Mayock, mannen som kommer fra Ineos sitt hovedkvarter i London for å arrangere løpet sammen med Ineos lokalt her i Bamble. Han har deltatt i tre OL for Storbritannia…

I Go run for fun er absolutt ingenting overlatt til tilfeldigheten. HMSen er satt i høysetet. Det er hyggelige vakter på bussholdeplassen, blide vakter i løypa, ja selv den populære maskoten hadde egen personlige livvakt. I tillegg er løypa så godt merket at det burde vært satt opp stedvillpremie til de som eventuelt hadde forvillet seg ut av den. Men det var det selvsagt ingen som gjorde.

Det er kun en gang i løpets treårige i historie at ikke alt gikk helt etter planen. Det var høsten 2016. Da ble et rådyr såpass ivrig på å bli med i løpet at det løp på en av elevene våre. Eleven kom fra uhellet uten en skramme, men med en herlig, spennende historie som han kan fortelle resten av livet.

Så hvordan skal man oppsummere en slik dag? Hva beskriver Go run for fun? Kanskje dette:

Sol. Blå himmel. Blide barn. Imøtekommende voksne. Sunn mat. Sunn drikke. Helse i hvert steg. Store smil. Svette. Puls. Sikkerhet. Lagbygging. Omtanke. Konkurranseinstinkt. Gjennomføringsevne. Opplevelse. Mestring. Samarbeid.

Og med den siste verdien vil enhet for skole og barnehage få takke Thore Kornmo og resten av den fantastiske gjengen i Ineos, både lokalt og internasjonalt, for samarbeidet, og denne gaven dere gir oss hvert eneste år!!!

Tusen takk.

Sist oppdatert: 18. juni 2019