Vellykket kontroll av Gea Norvegica Geopark!

Nytt grønt kort for parken, det tredje i rekken.

GeoparkenHvert fjerde år blir geoparken vurdert på nytt av UNESCO, og sommeren 2017 var det tid for besøk av Jane Fullerton fra Canada og Tran Tan Van fra Vietnam. Nå er resultatet offentliggjort: nytt grønt kort for Gea Norvegica, det tredje i rekken!  Geoparken er dermed klar for fire nye år som UNESCO Global Geopark.

I løpet av fire travle dager i juli besøkte vi alle de åtte geoparkkommunene og fikk vist fram aktiviteter og skilting og spist nydelig lokalmat. Alle steder ble våre gjester møtt av representanter for geoparkens eiere, de traff geoparkpartnere og ikke minst våre kunnskapsrike guider. Alt dette er medvirkende årsak til resultatet, for å være med i det globale UNESCO –nettverket av geoparken holder det ikke å ha verdens mest spennende geologi. Geoparken handler om kunnskap, læring, natur og alle oss som bor og lever her.

Bamble kommune gratulerer.

Foto: Thom Roar Halvorsen