Verneombudsamling

Samling for alle verneombud i Bamble kommune 21.6.2018

Verneombudsamling

Torsdag 21. juni ble det arrangert samling for alle verneombudene i Bamble kommune. Målsettingen for dagen var å sette fokus på verneombudenes rolle og funksjon. Verneombudets hovedrolle er å ivareta arbeidstakernes interesser i saker som angår arbeidsmiljøet. Mange blander sammen rollen som verneombud og rollen som tillitsvalgt, men dette er to forskjellige roller.

Innleder for dagen var rådmann Tore Marthinsen. Rådmann setter stor pris på verneombudene vi har i Bamble kommune, han fremhevet at verneombudene har en viktig oppgave i at arbeidet som blir utført i tjenestene blir utført på en slik måte at hensynet til arbeidstakernes sikkerhet, helse og velferd er ivaretatt.

Ellers på programmet stod rolleforståelse, målrettet HMS arbeid, 3-parts samarbeidet, varsling og arbeidsgivers perspektiv på verneombudsrollen.

Hovedverneombudskifte

Dagen ble avrundet med at avtroppende hovedverneombud Roar Teigen nå gav stafettpinnen videre til påtroppende hovedverneombud Merete Sundsaasen Aanesen. Vi takker Roar for lang og tro tjeneste i Bamble kommune, og ønsker velkommen til Merete.

En fin dag som satte pris på verneombudene i Bamble kommune.

Øystein Polland

HMS- og kvalitetssjef