Vi trenger innspill på bussruter

Ordfører Hallgeir Kjeldal ønsker innspill fra innbyggerne til endringer av ordinære bussruter i Grenland.

BusstilbudBamble kommune trenger innspill fra sine innbyggerne om hvilke tanker dere gjør dere overfor bussrutene i deres hverdag i Bamble kommune. Kontrakten om kollektivtrafikken legger opp til et nært samarbeid mellom Telemark Fylkeskommune og Nettbuss for å videreutvikle kollektivtrafikken, forbedre rutetilbudet, sørge for best mulig materiell, øke kvaliteten på tjenestene for å få flest mulig passasjerer. I tillegg legger den opp til et samarbeid med andre parter som har ulike roller innenfor kollektivtrafikken i Grenland. Telemark fylkeskommune og Nettbuss skal blant annet gjennomføre dialogmøter. Fylkeskommunen skal være representert med både politikere og administrasjon. I tillegg vil det være naturlig å invitere representanter fra aktuelle kommuner, Statens vegvesen, NSB og eventuelt representanter fra brukerne. Politisk styringsgruppe i bystrategisamarbeidet vil også være en viktig arena i denne prosessen.

Innspill til busstilbudet kan eksempelvis gjelde:
• Rutetrasé
• Avgangstider
• Nye ruter
• Takstendringer
• Billettprodukter
• Kampanjer
• Holdeplasser
• Betalingsløsninger

Innspill sendes Bamble kommune, postmottak@bamble.kommune.no, og merkes med «Bussruter 2018» innen 15.2.2018.

Innspillene tas med i dialogmøter mellom Fylkeskommunen, Nettbuss og kommunene.

Innspill til endringer i busstilbudet blir gruppert i to kategorier:

a) Endring på ordinære ruter:
Fylkeskommunen, avdeling for areal og transport har utarbeidet et system for rutiner som sørger for at alle innspill og henvendelser blir ivaretatt. Innspillene blir loggført og systematisert og videreformidlet til Nettbuss. Busselskapet skal ha én årlig totalvurdering av rutetilbudet og skal da vurdere alle forslag til forbedringer og endringer. Totalvurderingen vil foregå i etterkant av forannevnte dialogmøter slik at innspill fra disse møtene blir ivaretatt. Fylkeskommunen vurderer endringsforslag fra busselskapet, i dialog med busselskapet. Hvorvidt endringsforslaget kan iverksettes avhenger av fylkeskommunens økonomiske ramme, vedtatte planer og føringer.

b) Endring på skoleruter:
(for eksempel endring av skolestruktur, justering på start- og sluttider etc).
Fylkeskommunen, avdeling for areal og transport drøfter innspillet med busselskapet og aktuell kommune. Nødvendige endringer iverksettes ihht lovpålagt skoleskyss.

Årshjul - Rutiner for endring av ordinære bussruter i Grenland

Kommentarer til årshjul:
Dialogmøtene. Forslag til agenda i slike møter: innspill til busstilbudet fra deltakende parter, evaluering av gjennomførte tiltak (også sett i lys av oppstart bompengeinnkreving i bypakka), trafikkutvikling, strategier og føringer for utvikling av kollektivtrafikken etc. Dialogmøtene er rådgivende og uten fullmakt til å pålegge de deltakende partene ulike tiltak eller økonomiske utlegg, Administrasjonen i TFK ved areal og transport vil hvert år etter den årlige gjennomgangen av rutetilbudet orientere politisk i kommunene og fylkeskommunen om eventuelle endringer, hvordan innspill er vurdert, samt begrunnelse for valg. I følge kontrakt må Nettbuss ha minst to måneders varsel før større endringer i rutetilbudet.