Informasjon om kulturtilbud

Informasjon om kulturtilbud til barn med spesielle utfordringer.

GitarI mange år har kulturskolen samarbeidet med ulike fagmiljøer rundt barn og unge som trenger spesiell tilrettelegging. Det kan være tilpasset undervisning, prioritet ved elevopptak eller økonomi som står i veien for å benytte seg av kulturskolen. Med denne informasjonen ønsker vi å fortelle litt om hvilke muligheter vi tilbyr, samt at foresatte er klar over mulighetene.

Kulturskoleundervisning

• Det meste av denne undervisningen foregår ukentlig, noe i grupper med andre og noe alene med en lærer
  • Undervisningen foregår på fritiden, men vi har mulighet til å tilrettelegge for undervisning i skoletiden også
  • Undervisningen foregår på ulike steder i kommunen
  • Se nettsidene våre for detaljer om tilbudet, se grønn knapp i bunnen
  • Det koster 1465 pr halvår for å gå i kulturskolen. Det er ulike moderasjonsordninger, de står også omtalt på nettsidene
  • For husstander med svært lav inntekt koster kr 250 pr halvår
  • Økonomi skal ikke være en hindring for ikke å kunne gå i kulturskolen, er det utfordringer med dette, ta kontakt

Kulturskolen tilbyr undervisning i musikk. Både i grupper og enkeltvis. Vi har kor og «musikk fra livets begynnelse», som er et kurs for barn 0-24 mnd med foresatte. Vi underviser også i dans og teater. Vi har hovedopptak 1. mai, men ved ledig plass tar vi opp elever hele året. Dersom det er barn/unge som har behov for raskt å få et tilbud gjør vi alt vi kan for å ordne det.

Gratis utlån  av instrumenter
Bamble bibliotek har følgende instrumenter til gratis utlån:

• el-gitar med liten forsterker
  • el-ass med liten forsterker
  • el-piano og vanlig akustisk gitar
  • akustisk gitar

Dette lånes ut for noen måneder av gangen, deretter må lånet fornyes. Dette er tiltenkt alle som ønsker det, men hensikten er at de som ikke har råd til å kjøpe egne instrumenter kan låne i en lengre periode etter behov. Det er flere stykk av hvert instrument.

Musikkbinger/øvelseslokale
Kommunen har også fått øvingslokaler på Rønholt skole og Stathelle barneskole. Disse driftes av ungdomsavdelingen og ta kontakt med Hans Erik Andersen (481 64 972) for booking eller spørsmål. Dette er lokaler der man kan sette seg opp for timer for å  øve sammen. Det er en liten leiekostnad.

Mer informasjon om musikkbingene

Kulturskolens sider