Kommunesammenslåing - hvor ble det av kulturpolitikken?

Bamble bibliotek og litteraturhus samler Grenlands fremste politikere for å diskutere kommunesammenslåing og kulturpolitikk.

- Kommunesammenslåing er en viktig sak som vil ha stor betydning både for Bamblesamfunnet og for kulturpolitkken i hele Grenland. Dette ønsker vi å undersøke. Vi har derfor invitert de påtroppende ordførererne i Bamble, Porsgrunn og Skien til paneldebatt om kommunesammenslåing, sier Marianne Harestad Engnes, bibliotek- og litteraturhussjef i Bamble.

Bamble bibliotek og litteraturhus

Sted  Bamble bibliotek og litteraturhus
 Adresse  Krabberødstranda 14, 3960 Stathelle
 Dato  Tirsdag 13. oktober 2015
 Klokkeslett  18.00 - 20.00
 Ordstyrer  Tom B. Hansen, PD
 Paneldeltaker

Hallgeir Kjeldal, påtroppende ordfører Bamble, AP
 Hedda Foss Five, ordfører Skien, AP
 Jon Pieter Flølo, opposisjon/nåværende ordfører Bamble, Frp
 Nina Aanesen Arctander, kulturlivet, sang og musikk
 Robin Kåss, påtroppende ordfører Porsgrunn, AP
 Øystein Kleven, kulturlivet, Bamble idrettsråd

Innledning om prosess  Hedda Foss Five, leder Grenlandsrådet

Tom B. Hansen fra Porsgrunn Dagblad kjenner kulturlivet i Grenland veldig godt og skal være grillmester. I panelet sitter Hallgeir Kjeldal og Jon Pieter Flølo henholdsvis påtroppende og nåværende ordfører i Bamble. Med seg på laget har de Hedda Foss Five, ordfører i Skien og Robin Kåss, påtråppende ordfører i Porsgrunn.

- Det har vært overraskende lite oppmerksomhet om kulturpolitikk og lokalt kulturliv i debatten om kommunesammenslåing. Er dette fordi politikerne mener at kultur ikke er en viktig samfunnsinteresse eller er det fordi de mener at kulturlivet ikke vil bli berørt av en kommunesammenslåing? Vi ønsker at våre fremste politikere skal svare på dette. De bør klargjøre hva de tenker om kommunesammenslåing og kulturpolitikk, sier Harestad Engnes.

Det er viktig at det lokale kulturlivet engasjerer seg i spørsmålet om kommunesammenslåing. Vi håper at det kommer flest mulig kulturildsjeler på debatten, og vi har invitert Nina Aanesen Arctander og Øystein Kleven til å sitte i panelet sammen med politikerne. Arctander er en ildsjel innen Bambles musikk- og revymiljø. Kleven er leder for Bamble idrettsråd, sier Harestad Engnes.

- Mange i lurer på hva som vil bli konsekvensene for Bamble dersom vi blir en del av en stor grenlandskommune. Ikke minst lurer folk på hva og hvordan de fremste politikerne i Bamble tenker om kommunesammenslåing. Jeg håper folk vil få litt flere svar gjennom denne paneldebatten, avslutter Harestad Engnes.

Debatten finner sted på Bamble bibliotek og litteraturhus, tirsdag 13. oktober kl 18:00.

Sist oppdatert: 26. november 2015