Arbeidsplassen vår: Nustad barnehage

Kommunens utsendte tok turen til Nustad for å få en stemningsrapport!

Nustad barnehage2017 er over, vi sier velkommen til 2018 og nye artikler om arbeidsplassene våre. Vi er godt ut i januar med mye snø og vinteraktige forhold. Jeg ville derfor ta meg en tur opp til Nustad barnehage og snakke med personalet her for å høre hva de driver på med om dagen. Første inntrykket var høyt under taket og mye vas og moro, latter og glede. Jeg møter virksomhetsleder Cathrine Bråthen (til høyre i bildet) og hennes stedfortreder Beate Hemsborg som skal snakke frem arbeidsplassen sin. Jeg kjenner jeg gleder meg litt, for disse damene vet å spre mye moro. De nevnte at de glemte å legge ut den rød løperen før jeg ankom, sa de nesten høyt i kor. Nå blir det stemningsrapport fra Nustad!

Nustad barnehage består altså av to avdelinger, dette er Nustadskogen (nyeste bygget) som huser 0-3 åringer og Nustadhagen (hvor vi sitter) som har de litt eldre barna, fra 3-6 år. Sammen er vi Nustad barnehage, uttrykker Cathrine raskt. Jentene begynner raskt å snakke om superheltene, det vil si 5-åringene som alle de minste i barnehagen ser opp til. Når man nærmer seg 3 år, snakkes det om en overgang til den andre avdelingen og det er alltid spennende, dette er noe de minste ser frem til. Da starter de først med litt hospitering fra Nustadskogen, for å få en god overgang før de faktisk skal over. Da tar superheltene på 5 seg litt av de minste. Superheltene har russeknuter som består i at hvis man har lekt med en på 3 år, får man en knute. Jo større barna blir, desto mer oppmerksomme blir de på disse overgangene.

Nustad barnehage har 21 ansatte, hvor størsteparten er damer. Dette er en typisk arbeidsplass hvor damene trekkes til, det vet de i barnehagen, men de sier de ønsker mer mannlige ansatte. Virksomhetsleder og styrer er Cathrine Bråthen som ble 43 for noen år siden, har jobbet 18 år i barnehagen og trives veldig godt. Hun har hatt litt forskjellige barnehagestillinger før hun kom til Nustad, ansatt i kommunen har hun vært siden 1995. Når vi snakker litt bakover i tid sier hun at årene har flydd fordi vi har hatt det så moro. De har opprettet avdelinger, lagt ned avdelinger og opprettet nye. De har rett og slett bygd barnehage i alle disse årene. Du rekker ikke å kjede deg midt oppi alt dette, det skjer noe hele tiden. Ansatte blir, det er sjeldent ledige stillinger. Vi har et fantastisk personale som har sørget for et godt rykte og renomme, samt at de jobber hver dag for å bli bedre. Flere av de ansatte ER Nustad barnehage, som hun uttrykker seg.

Beate Hemsborg er pedagogisk leder på småbarnsavdelingen og stedfortreder for Cathrine når hun er borte. Beate passerte for noen år siden 37 år og sier hun er en forlengende arm for Cathrine. Beate er av den kreative sorten som lager mye moro for barnehagen på PC. Cathrine kjenner henne som en person som alltid har en bedre idé når det røyner litt på. Beate tenker utenfor boksen og drømmer ikke for langt av gårde, har bena godt plantet på jorda. Hun har en evne til å se den store sammenhengen. Dette var Cathrine sine ord om Beate. De har jobbet sammen i barnehagen i mange år og utfyller hverandre.

I Nustad barnehage jobber de med helhetstanken, de jobber hver dag for å gjøre barnehagen til et flott sted å være. De hjelper til, fordeler ressurser og kaller alle barna i barnehagen for sine barn. Vi gir og tar, vi unner hverandre ting, hjelper hverandre og ønsker at alle skal skinne. Det er mye man kan ønske seg av ressurser og midler, men det vi vet vi kan gjøre noe med selv er å ta ansvar for arbeidsmiljøet. Det er det beste fokuset vi kan ha. Vi løser ting sammen i barnehagen, her er det ingen som kjører sololøp. Her skal du bli sett og hørt og det skal øke den indre motivasjonen. De ansatte kommer på jobb om morgenen og gjør jobben sin, de engasjerer seg. All ære til de ansatte som legger ned så mange timer til barna. Det kreves mye engasjement og fokus, oppmuntring av hverandre og kunne løse ting sammen.

Den profesjonelle rollen vår, hvem jobber vi egentlig for? Vi har et mandat vi skal ha fokus på, dette er barna våre. Når barna er rundt oss hele dagen, må vi faktisk vite hvorfor det er så viktig å snakke godt sammen, fordi dette gagner ungene i det lange løp. Foreldrene som henter barna hver dag fra barnehagen, merker på barna sine at de ansatte har det bra. En liten historie fra en dag i barnehagen var at et barn lurte på om ikke mamma skulle være der i dag. Da sa mamma at det ikke går, fordi mamma må på jobb. Deretter spør mamma hva hun skal finne på her hele dagen alene. Da sier barnet at hun kan sitte på fanget til Ranveig …

Jobben vår er å utøve lærdom rundt sosial kompetanse, lære barna å mestre noe, sørge for at barna blir selvstendige og lære å ta hensyn. Visjonen er tross alt «Jeg med de andre» og sagt på en litt filosofisk måte, ønsker vi å fylle ryggsekken til barna før de drar videre, ruste dem på best mulig måte til å ha et godt grunnlag.

Dagene flyr i barnehagen og noen ganger kan stressnivået reise seg litt, da er galgenhumor viktig. Beate sier de har det mye moro på vegne av Cathrine, det kommer mye ordspill fra henne og det spinner de videre på. Cathrine er tross alt «den kjappeste kniven i skuffen».

Takk for praten!