Historisk gode resultater

For første gang i historien har skolene i Bamble høyere karaktersnitt enn landsgjennomsnittet. I tillegg ligger vi igjen over snittet i Telemark.

Utvikling grunnskolepoengDet aller mest gledelige er at alle våre skoler gjør det bra. Alle sammen ligger godt over snittet i Telemark, og nesten alle over landsgjennomsnittet. Det er all mulig grunn til å skryte av den jobben lærerne og alle de andre ansatte i skolene våre gjør. Det er viktig å understreke disse resultatene også henger sammen med den flotte jobben som gjøres i alle barnehagene i kommunen.

Tirsdag ble grunnskolepoengene offentliggjort, og for elevene som gikk ut av 10. klasse våren 2018 endte de på 41,9. Dette er en økning 1 poeng fra fjoråret og hele 4,2 poeng bedre enn for skoleåret 2012/13. Landsgjennomsnittet er 41,8, og snittet for Telemark er 40,8.

Statistisk sett gir høye grunnskolepoeng våre avgangselever et enda bedre utgangspunkt for å gjennomføre den videregående opplæringen - for deretter å kunne få seg en jobb.

Det er også gøy å kunne trekke fram skolenes gode mattekarakterer. For noen få år tilbake hadde vi svært dårlige resultater. Nå er Langesund ungdomsskole og Grasmyr ungdomsskole helt i toppen i Telemark, og de andre skolene gjør det også mye bedre enn tidligere.

Vi mener den positive utviklingen i skolene våre handler om pedagogisk utviklingsarbeid over tid. Vi har jobbet systematisk og kontinuerlig med utvikle et trygt og godt skolemiljø for elevene våre – selve grunnpilaren for å lære. Ved siden av dette har vi deltatt i Utdanningsdirektoratets ungdomstrinnsatsting, hvor vi har hatt fokus på regning, og at alle lærere er regnelærere. Den viktigste jobben er imidlertid den som skjer i møtet med hvert enkelt barn og elev.

Nå begynner et nytt skoleår hvor vi blant annet skal jobbe systematisk med fysisk aktivitet og læring og felles kompetanseheving i vurderingsarbeid. På den måten ønsker vi å leve opp til vår visjon: Vi åpner dører mot verden og fremtiden.

Vi er også glade for det gode samarbeidet vi har med foreldrene. For at elevene våre skal lykkes, er det avgjørende at vi kan snakke sammen om elevenes læring og hvordan de opplever skolen.

Til slutt er det bare å ta av seg hatten og gratulere årets 10. klassinger. Hardt arbeid over tid har gitt resultater – historiske resultater.

Grunnskolepoeng

Sist oppdatert: 21. desember 2018