Nok en solskinnshistorie

En liten historie om Samuel Youhans Inabi og hvordan kommunen hjelper ham.

Samuel Youhans Inabi startet sin opplæring i norskgrupper gjennom virksomheten VIVA (Virksomhet for innvandring, voksenopplæring og aktivisering) i Bamble kommune. Samuel var svært bestemt på at han måtte ha mer utdanning og jobb. Han visste at han måtte ha grunnskoleeksamen for å komme seg inn på videregående skole samt at han ønsket seg praksisplass for å utvikle norskferdighetene. Dette ville også hjelpe ham i å få en liten ekstrajobb som han ønsket seg.

Han tilbrakte det første året i introduksjonsprogrammet i ordinære norskgrupper, før han gikk over i arbeidsrettet gruppe. I denne gruppen jobbes det med å bli kjent med deltakernes kompetanse og ferdigheter i samarbeid med programrådgiver for å finne et arbeidssted som er en god match. Han fikk praksisplass hos Telemark-Svingen, allerede i 3. semester under introduksjonsprogrammet, hvor han var svært ivrig i å lære både oppgaver og språk. Telemarksvingen har mange ansatte og ulike arbeidsoppgaver de forskjellige ukedagene. Han ble satt på vakter som passet godt til hans eget arbeidsønske og ettersom tiden skred frem ønsket han å utvide opplæringen sin i kafeen og møtte opp ekstra for å lære mer på kvelder og helger. Dette førte til at han etter kun en måned med praksis fikk tilbud om lønnet arbeid på faste vakter i helgene.

Samuel var klar over at han måtte ha grunnskoleeksamen, derfor startet han grunnskoleutdanningen i 4. semester av introduksjonsprogrammet. Etter praksisperioden ønsket han å ta utdanning innen kokkefaget. Samuel søkte og kom inn på voksenopplæringen for kokk og servitør høsten 2018, bare dager før introduksjonsprogrammet endte i september. Han brukte sine to år i programmet til å lære seg grunnleggende norsk, ta grunnskoleeksamen, få seg faste vakter i kafeen og sommerjobb og å starte på sin fagopplæring.