Pressemelding - Ekstremt tørt

Husk at vi alle har et felles ansvar!

Dagens situasjon med tørt, varmt vær og lite nedbør ligner veldig på forholdene i forkant av den største brannen i Norge siden krigen. Neste uke er det ti år siden skogbrannen i Froland. Men de neste dagene er det ikke meldt nedbør av betydning. Dessverre, vil vi si, med fare for å fornærme solhungrige nordmenn.

Dagens værsituasjon gjør at en skogbrann kan utvikle seg raskt og få svært stort omfang. Slike branner kan spre seg med hastigheter opp til 60 km/t. Selv om brannen varsles raskt og vi kommer hurtig til med mye ressurser, er det vanskelig å slokke branner under disse værforholdene.

Brannen i Froland kommune startet 9. juni i 2008 som følge av at beltene på en skogsmaskin slo gnister og antente brennbart materiale. Nærmere 30 000 mål ble svidd av i løpet av en snau uke. Brannen kostet samlet rundt 100 millioner kroner, og var den største brannen i Norge siden andre verdenskrig.

I tillegg til de direkte ødeleggelsene og kostnadene, oppleves en slik storbrann svært skremmende for alle som blir berørt.

Høy beredskap og iherdig innsats til tross: Vi er avhengig av regn – mye regn – for at vi skal kunne senke skuldrene.

Været får vi ikke gjort noe med, men vi må alle ta vårt ansvar for å forhindre at skogbranner oppstår og sprer seg. Ikke minst du som bruker naturen! Vi minner om at det fortsatt er totalforbud mot all åpen ild utendørs. Det går mot helg og befolkningen koser seg og det er økt aktivitet i skog og mark. Husk vi alle har et felles ansvar!

For mer informasjon om vedtak om forbud mot all åpen ild utendørs, les på kommunens hjemmesider.

Brannsjefen i:
Bamble – Jørn U. Tveten