Resultat fra brukerundersøkelsen

Over 8800 forskjellige brukere besøkte websiden på 8 dager.

BrukerundersøkelseBamble kommune gjennomførte i uke 10 og deler av uke 11 en brukerundersøkelse for å få svar på hvor gode websidene til kommunen er. Hovedhensikten var å undersøke om de besøkende finner den informasjonen de leter etter. Det var over 8800 som gikk inn på websidene i løpet av de 8 dagene undersøkelsen varte. Av disse var det 532 som svarte på spørsmålene, hele 250 innbyggere og 130 ansatte (inkl. politikere, studenter og andre). Det var et veldig stort sprik i hva de søkte etter, men ledige stillinger, nyheter, informasjon om skole, åpningstider, sende søknader og ikke minst kommunens planer, var hovedtema for søk.

På spørsmål om brukeren fant informasjonen den søkte, var det flere kommentarer om at de ikke fikk testet dette før spørreundersøkelsen dukket opp. Det er riktig. Spørsmålet var av generell art for å undersøke om brukeren vanligvis finner informasjonen han eller hun søker etter. Tallene viser at 416 fant informasjonen, mens 65 gjorde det ikke.

På spørsmål om hvilke verktøy og funksjoner som foretrekkes, svarte 173 brukere; menyene, med søkemotoren rett bak på 130 brukere. I tillegg viser svarene at brukerne bruker de fleste nettlesere, samt programmene fra skole og barnehage.

Bamble kommune ønsker å bli bedre på sine websider og videreutvikle den digitale hverdagen for sine brukere. Svarene vil derfor bli brukt i arbeidet med å gjøre disse forbedringene.

Takk for deltakelsen til de av dere som svarte på brukerundersøkelsen.