Sjøørret i Bamble

Sjøørret er en anadrom fiskeart med god forekomst langs Bamblekysten.

Å være anadrom vil si at den klekkes og tilbringer sine første leveår i ferskvann. Etter rundt to år i bekken gjennomgår den kroppslige og utseendemessige forandringer som gjør den godt tilpasset et liv i sjøen.  Den vandrer da ut i saltvann hvor den har sin hovedvekst. Her vokser sjøørreten raskt, og etter 1-2 år i sjøen vender kjønnsmodne individer igjen tilbake til elver og bekker for å gyte.

I motsetning til sin mer kjente søskenart, laksen, bruker sjøørreten gjerne små bekker og kystvassdrag til gyte- og oppvekstområder. Disse små, lokale bekkene er derfor svært viktige for sjøørreten, og produksjonen her står for et betydelig bidrag til den totale bestanden av sjøørret i sjøen.

I Bamble kommune er det 15 registrerte sjøørretbekker langs kysten, og det er planlagt å undersøke om flere bekker kan huse en bestand av sjøørret. Dette er viktig forvaltningsinformasjon for oss, og kommunen har sterkt fokus på å bevare sjøørretens gyte- og oppvekstområder. Det er også gjennomført enkle habitatforbedrende tiltak i noen bekker, og det blir flere spennende prosjekter i årene som kommer.  Bamble kommune tar derfor et aktivt forvaltningsansvar for den verdifulle ressursen sjøørreten er!

Fiske etter sjøørret

Fisket etter sjøørret i sjøen er et felles gode som alle kan nyte godt av. Den er lett tilgjengelig, fisket er gratis og man behøver heller ikke særlig avansert fiskeutstyr for å utøve fisket. Dette er i stor grad årsaken til at sjøørreten har blitt en av våre viktigste og mest populære sportsfisker de siste årene.

Fiskereguleringer og lovverk

Fiske etter sjøørret er i utgangspunktet svært fritt, og man kan fiske etter sjøørret i sjøen med stang eller håndsnøre hele året.  Noen reguleringer må man imidlertid være oppmerksom på, og det gjelder:

Avstand til bekker og vassdrag:
- i den tiden det ikke er åpnet for fiske i vassdrag, er det en fredningssone på 100 meter fra grensen mellom elv og sjø, eventuelt fra elveutløpet der grensen mellom elv og sjø ikke er fastsatt. Vær oppmerksom på at enkelte vassdrag kan ha utvidede fredningssoner.

Fiske fra båt:
-Ved fiske etter sjøørret fra båt er det en begrensning på to redskap; stang eller håndsnøre, pr. båt.

Fiske med garn:
-Det er IKKE tillat å fiske sjøørret med garn.

Dersom du fisker med garn etter andre arter, skal du sette garnet på en slik måte at du ikke risikerer å fange anadrom fisk (laks, sjøørret og sjørøye).
Fra 1. mars til 30. september er det nedsenkingspåbud for garn med maskevidde større enn 32 mm. I denne perioden må garnet senkes ned, slik at hele fangstdelen står minst tre meter under havoverflaten til enhver tid.

Dersom du oppdager ulovlige garn bør du melde fra til Statens naturoppsyn eller politiet. Tips om ulovlig fiske kan også gjøres på nettsiden

Ulovlige garn: https://www.njff.no/fiske/Sider/Ulovligegarn.aspx eller appen «Ulovlige garn.»

Ulovlig garnfiske kan gjøre stor skade på lokale bestander av sjøørret, og det er streng straff for denne type ulovlig fiske.

Minstemål
Minstemålet for sjøørret er 35 cm. Fisk som fanges som er mindre enn 35 cm skal slippes ut igjen uansett.

Husk at det er fiskerens ansvar og plikt å sette seg inn i de lover og regler som gjelder for det fisket man utøver!