Åpen dag i Bamble kirke

Sist oppdatert: 30. juni 2023

Nå får du muligheten til å se arbeidet som blir gjort i kirken. Torsdag 20. april blir det nemlig omvisninger i Bamble kirke. Velkommen!

GODT INNPAKKET: Det er slik, godt innpakket, vi har sett Bamble kirke det siste halvannet året. Neste torsdag får du muligheten til å se hva som skjuler seg bak presenningen. (Foto: Magdalena Mianowicz)

Åpent for alle

Siden september 2021 har Bamble kirke vært pakket godt inn i presenning. Både på innsiden og utsiden av kirken foregår det en omfattende restaurering som skal sørge for at Norges første kirke i nygotisk stil blir bevart også for kommende generasjoner.

Torsdag 20. april kl. 14.00-18.00 vil det være omvisninger i Bamble kirke. Da får du muligheten til å se arbeidet som er utført med egne øyne. Kirken vil stå ferdig våren 2024.

Kirkevergen, lokal kirketjener, prosjektleder for arbeidet og en representant for firma Strøm & Sivertsen, som har ansvaret for utbedringsarbeidet, vil være til stede og orientere om arbeidet. Det informerer Bamble kirkelige fellesråd om på sin nettside.

Omfattende restaurering

Restaureringsarbeidet har vist seg å bli langt mer omfattende enn først antatt. Dette er også grunnen til at et samlet kommunestyret i desember vedtok å bevilge inntil 20 millioner kroner ekstra for å få ferdigstilt utbedringen av Bamble kirke.

Les mer og se bilder fra restaureringen av Bamble kirke.

Før utbedringen, viste flere tilstandsrapporter at skadeomfanget var hovedsakelig i de fire korshjørnene og at taket måtte byttes.

At skadene var av et langt større omfang ble avdekket underveis i arbeidet av lafterne. Det ble funnet mer omfattende råte i laft andre steder i kirken.

Flere laftestokker måtte skiftes og behovet for å restaurere hovedspiret og de andre 8 spirene var langt mer omfattende enn ventet - alt fra fester til utsmykking. Dette restaureringsarbeidet ville ikke lenger ta ett år, men to og et halvt år.