Deling av eiendom

Foto: Ewelina Polak/ Bamble kommune

Ønsker du å fradele tomt, tilleggstomt, boligtomt etc., må du søke kommunen om opprettelse av ny grunneiendom etter plan- og bygningsloven. Dersom søknaden ikke oppfyller kravene i lov eller plan, og det foreligger særlig grunn, kan det søkes om dispensasjon, jf. plan og bygningsloven kap. 19. Det er søkers ansvar å dokumentere grunner for dispensasjon.

Etter at det er gitt vedtak om fradeling etter plan- og bygningsloven, vil kommunen gjennomføre en oppmåling av eiendommen din, ved å kartlegge og beskrive grenser i tråd med delingsvedtaket.

Resultatet danner grunnlag for registrering i matrikkelen, hvor den nye grunneiendommen blir tildelt et eget gårds- og bruksnummer. Matrikkelen er Norges offisielle eiendomsregister, med informasjon om eiendomsgrenser, areal, bygninger, boliger og adresser.

Hvem kan søke?

Søknaden kan fremmes av hjemmelshaver (grunneier), advokat, kommune, fylkeskommune, stat eller andre med skriftlig fullmakt. I tilfeller hvor det er et firma som er eier av eiendommen, må rekvisisjonen signeres i samsvar med firmaattesten.

Krav til rekvirent og rekvisisjon er hjemlet i matrikkelloven § 9
og matrikkelforskriften § 23.

 

Slik søker du

Søknadsskjema skal være utfylt og undertegnet. Ønsket tomt skal være inntegnet på et situasjonskart, som kan tas ut gratis fra kommunens webkart.

Når du søker om tomtedeling, må du varsle naboer og gjenboere, det vil si naboer på motsatt side av vei. De må få en beskrivelse av tiltaket, med kart som viser det som skal skje på eiendommen. Nabovarslingen må være gjennomført før du sender søknad om deling til kommunen. Husk å legge ved gjenpart som viser hva du har varslet om, og kvittering som viser hvilke eiendommer som er varslet. Du må også sende inn eventuelle merknader fra naboer, og dine/søkers kommentarer til merknadene.

Følgende skjemaer må fylles ut:

5153 Søknad om tillatelse til tiltak uten ansvarsrett

Rekvisisjon av oppmålingsforretning

5154 Nabovarsel

5155 Opplysninger gitt i nabovarsel

5156 Kvittering for sendt nabovarsel

 

Søknaden sendes til

Du kan sende inn søknaden enten via e-post til postmottak@bamble.kommune.no eller som vanlig post til:

Bamble kommune
Postboks 80
3993 Langesund

Du kan også levere søknaden fysisk på Servicetorget i Bamble rådhus.
Adresse: Kirkeveien 12, 3970 Langesund

 

Søknad om oppretting av grunneiendom uten fullført oppmålingsforretning

Dersom det foreligger en godkjent reguleringsplan, kan du søke om oppretting av grunneiendom uten fullført oppmålingsforretning. Dette kan være aktuelt når det er formålstjenlig og tilsiktet at grensene først blir nøyaktig fastsatt etter at området er ferdig opparbeidet med veier og annen infrastruktur.

Følgende vedlegg kreves i tillegg til ordinær søknad om deling av eiendom:

  • Begrunnet søknad om hvorfor det søkes om oppretting av grunneiendom uten fullført oppmålingsforretning

  • Kart som viser en fullstendig oversikt over samtlige grenser for enheten på en tilstrekkelig nøyaktig og entydig måte.

Er eksisterende grense usikker, kan kommunen kreve at det innsendes rekvisisjon for oppmålingsforretning for klarlegging av eksisterende grense. Denne grensen må fastsettes før det opprettes ny grunneiendom uten fullført oppmålingsforretning.

Kommunen må avholde oppmålingsforretning senest innen to år etter oppretting av grunneiendom. Berørte parter vil bli varslet om oppmålingsforretningen med minst 14 dagers varsel. Dersom det viser seg at eiendommen ikke er ferdig opparbeidet, kan selve grensemerkingen utsettes i ytterlige 3 år.

 

Saksbehandling etter plan- og bygningsloven

Byggesaksavdelingen behandler søknaden etter plan- og bygningsloven og eventuelt jordloven. I plan og bygningsloven stilles det blant annet krav til atkomst, tilknytning til vann og avløp og krav til den ubebygde delen av tomta. Fradelingen må ikke være i strid med kommuneplanens arealdel eller bestemmelsene til denne, reguleringsplan eller bebyggelsesplan. Gjeldende reguleringsplan finnes i kommunens kartløsning.

For at den fradelte parsellen skal oppfylle kravet til byggetomt, kan det stilles betingelser i delingsvedtaket. Det kan gjelde krav om erklæringer om rett til vann og avløp eller atkomst og parkering. Disse erklæringene må foreligge for at oppmålingsforretning skal gjennomføres.

 

Saksbehandling etter matrikkelloven

Etter at delingstillatelsen er gitt og det er rekvirert oppmålingsforretning, behandles saken videre på oppmålingsavdelingen etter matrikkelloven.

  • Rekvisisjonen kontrolleres, og landmåler melder tilbake om det er mangler.

  • Landmåler tar kontakt med rekvirenten og avtaler tidspunkt for oppmålingsforretning. Det sendes da et varsel om oppmålingsforretning til berørte parter og eventuelle rettighetshavere med 14 dagers frist.

  • Landmåler merker og måler eiendomsgrenser i tråd med delingsvedtaket.

  • Etter oppmåling blir den nye tomta tildelt et nytt gårds- og bruksnummer i matrikkelen og kommunen sender melding til Tinglysingen.

 

Matrikkelbrev, skjøte og egenerklæring om konsesjonsfrihet

Etter at ny tomt er tinglyst sendes matrikkelbrev til rekvirenten og berørte naboer får relevant matrikkelbrev.

Det vil fremdeles være de som eier avgivereiendommen som også eier den nye eiendommen. Dersom den skal tinglyses på ny eier må partene selv tinglyse et nytt skjøte eller festekontrakt for den nye eiendommen.

Les mer om skjøte på Kartverkets nettside.

Bamble kommune har nedsatt konsesjonsgrense og det må derfor sendes inn egenerklæring om konsesjonsfrihet til kommunen for alle eiendomsoverdragelser, før skjøtet sendes til Kartverket. Servicetorget registrerer egenerklæringen i matrikkelen.

Mer informasjon og aktuelle skjema finner du hos Landbruksdirektoratet.

Heftelser på avgivereiendommen overføres

Når du oppretter en eiendom, vil alle heftelsene på avgivereiendommen følge med over på grunnboksbladet til den nye eiendommen. Dersom du ønsker at den nye eiendommen skal være fri for heftelser, må heftelsene slettes.

Les mer om hvordan slette fra grunnboken fra Kartverkets nettside.

 

Saksbehandlingstid

Frist etter plan- og bygningsloven
Kommunen skal behandle søknaden din innen 3–12 uker og gi vedtak om fradeling (delingstillatelse).

 

Frist etter matrikkelloven
Er det rekvirert oppmålingsforretning, skal kommunen som utgangspunkt gjennomføre saken senest innen 16 uker etter delingsvedtaket.

Om vinteren kan det være vanskelig å få gjennomført oppmålingsforretning på grunn av klimatiske forhold. Tidsfristene løper derfor ikke i perioden fra 1. desember til 1. april.   

Hvis søknaden har mangler og vi ber om mer informasjon, vil tiden det tar fra vi etterspør informasjonen til søknaden er komplett, komme i tillegg. 

 

Hva koster det?     

Kapittel 3 – byggesak (§3-13)
Gebyr for behandling av delingssaken sendes ut samtidig med vedtaket etter plan- og bygningsloven.

Kapittel 5 – matrikkelarbeid (§ 5-3, § 5-4, § 5-9)
Dersom det er rekvirert oppretting av matrikkelenhet uten fullført oppmålingsforretning, kommer det et ekstra gebyr (§ 5-9) for hver tomt i tillegg.

Gebyr for oppmålingsforretning sendes ut etter utsending av matrikkelbrev.

Lokal forskrift for gebyrer etter plan- og bygningsloven, eierseksjonsloven, matrikkelloven, forurensingsloven, konsesjonsloven og jordloven.

Klagemulighet

Vedtaket (matrikkelføringen) kan påklages i henhold til Matrikkelloven § 46 og Forvaltningsloven kapittel IV til VI. En eventuell klage må fremsettes skriftlig til kommunen innen 3 uker etter at matrikkelbrev er mottatt. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Statsforvalteren i Vestfold og Telemark.

Klage, sanksjoner, o.a. (Matrikkelloven kapittel 9)

Tidsfrister og klage (Matrikkelloven kapittel 6)

Forvaltningsloven kapittel IV til VI

 

Lover og forskrifter

Tiltak som omfattes av byggesaksbestemmelsene
Plan- og bygningsloven § 20-1 bokstav m.

Matrikkelloven 

Matrikkelforskriften 

Sist oppdatert: 29. januar 2025