Å reseksjonering er å endre en allerede seksjonert eiendom. Dette er aktuelt dersom sameierne i et eierseksjonssameie ønsker å endre fordelingen av areal eller gjøre andre bruksendringer i den seksjonerte eiendommen.
Eksempler kan være: Endring av formål (bruksendring); opprettelse av ny seksjon; overføring fra fellesareal til seksjon; overføring fra fellesareal (tomt) til naboeiendom, sammenslåing av eksisterende seksjoner m.m.
Les mer om reseksjonering.
Vilkår for reseksjonering
- Reseksjonering kan bare skje med samtykke fra alle som har tinglyst pant i de berørte seksjonene. Samtykket må ha original underskrift og skal vedlegges søknaden.
- Hver boligseksjon må være en godkjent boenhet iht. til plan- og bygningsloven
Hvis reseksjoneringen går ut på at du skal endre antall seksjoner, må du først søke til byggesaksavdelingen om å slå sammen eller dele opp boenhetene. Antall boligseksjoner må altså være likt som antall godkjente boenheter. Hvis du ikke kan dokumentere dette, vil det bli gitt avslag på søknaden om reseksjonering. - Dersom reseksjoneringen omfatter bygningen, kan søknad om reseksjonering først innsendes når bruksenhetene er ferdig utbygd. Dersom det skal foretas søknads- eller meldepliktige bygningsmessige endringer, må det foreligge attest fra bygningsmyndighetene som angitt i PBL § 99. Midlertidig brukstillatelse godtas.
Vilkårene for seksjonering, jamfør eierseksjonsloven §7 gjelder også for reseksjonering.
- Hver seksjon har enerett til å bruke en bruksenhet
- Hver seksjon har en fast sameiebrøk
- Bruksenhetens hoveddel er en klart avgrenset og sammenhengende del av en bygning og har egen inngang
- Det er avsatt tilstrekkelig parkeringsareal til å sikre det antallet parkeringsplasser som følger av byggetillatelsen
- Alle bruksenhetene omfattes av seksjoneringen
- Seksjoneringen bare omfatter én grunneiendom, festegrunn eller anleggseiendom
- Det er fastsatt om den enkelte seksjon skal brukes til bolig eller næring og bruksformålet er i samsvar med arealplanformålet eller annen bruk det er gitt tillatelse til.
Dersom det er mangler i saken vil vi informere om deg om dette og gi en frist for å rette mangelen.
Hvem kan søke?
Seksjonens eier kan søke om reseksjonering. Reseksjonering som omfatter flere seksjoner må signeres av alle berørte seksjonseiere. Dersom fellesareal blir berørt av en reseksjonering, eller at det vil oppstå nye seksjoner, kreves det samtykke av sameiet før reseksjoneringen kan gjennomføres. Det er sammensatte regler for underskrift og samtykke ved reseksjonering. Les mer om dette i Rundskriv for tinglysing 12.2 Reseksjonering - Problemstilling nr. 2
Kommunen sin rett til å kreve reseksjonering
Dersom en eiendom er seksjonert før den var ferdig utbygd og det viser seg at det er avvik av betydning mellom de seksjonerte og de ferdige bruksenhetene, kan kommunen pålegge de berørte seksjonseierne å reseksjonere.
Det samme gjelder dersom to eller flere bruksenheter ikke er blitt bygd ut og dersom eiendom/bruksenhet endrer formål fra bolig til næring eller motsatt. Kommunen skal da gi en frist for å søke reseksjonering. Dersom pålegget ikke etterkommes innen fristen, kan kommunen ilegge tvangsmulkt.
Kommunens rett til å reseksjonere er hjemlet i eierseksjonsloven § 22
Slik søker du
Søknad om reksjonering må innsendes i 2 eksemplarer.
Her finner du søknadsskjema og veiledning.
Følgende vedlegg må innsendes sammen med søknaden:
- Kopi av eksisterende seksjoneringsdokumenter (både søknad, situasjonskart og plantegninger). Disse kan bestilles på Kartverkets nettsider.
- Situasjonskart (2 eksemplarer) som viser eiendommens grenser og bebyggelse. Dette kan tas ut gratis fra kommunens webkart.
- Plantegninger av alle etasjer som endres som følge av reseksjoneringen (2 eksemplarer). Plantegningene trenger ikke å være arkitekttegnet, men må være tydelige og i god kvalitet. Plantegningene må angi grensene for bruksenhetene, seksjonsnumre, og bruken av de enkelte rommene (for eksempel kjøkken og bad.)
Plantegningene må i tillegg ha oppgitt målestokk eller utvendig lengde og bredde på bygget, gårds- og bruksnummer og dato. Det må sendes inn plantegninger av alle bygg og etasjer som blir endret på eiendommen. - Rekvisisjon av oppmålingsforretning dersom bruksenheten(e) skal ha nye/endrede utendørs tilleggsarealer (1 eksemplar).
Les mer om reseksjonering av uteareal. - Dokumentasjon på at hver boligseksjon er en lovlig etablert boenhet etter plan- og bygningsloven. (1 eksemplar).
- Firmaattest (1 eksemplar) dersom hjemmelshaver er firma.
- Beboerliste En leieboer har på visse vilkår kjøperett til leiligheten han leier på seksjoneringstidspunktet. Kommunen skal i forbindelse med seksjoneringstillatelse orientere alle leieboere om disse bestemmelsene. Dersom det opprettes nye seksjoner, må det derfor innsendes en oppdatert liste med navn og adresse til alle som leier bolig i eiendommen.
- Hvis det er tinglyst en urådighet på eiendommen må det sendes inn et samtykke til reseksjoneringen fra urådighetsinnehaveren (1 eksemplar). Samtykket må ha original signatur.
- Dokumentasjon som viser hvem som kan undertegne på vegne av styret dersom det er nødvendig med samtykke fra årsmøtet eller styret (1 eksemplar). Dette kan f.eks. være firmaattest eller kopi av referat som viser hvem som er valgt inn i styret.
- Ved reseksjonering som krever samtykke fra årsmøtet må det legges ved en kopi av referat fra årsmøtet (1 eksemplar).
- I en del tilfeller er det nødvendig med samtykke til reseksjoneringen fra bank/panthaver til seksjonene som endres (1 eksemplarer). Eksempel på når panthaver må samtykke er hvis en seksjon blir mindre og får endret brøk (teller), deles opp, slås sammen med en annen seksjon, eller endrer formål. Samtykke fra panthaver må ha original signatur.
Send søknad
Søknaden må ha originale underskrifter, og kan derfor ikke sendes digitalt. Søknad og vedlegg sender du i to eksemplarer, hvor minst ett eksemplar har originale underskrifter. Vi ber om at søknaden kun sendes pr. post, og ikke på e-post i tillegg.
Bamble kommune
Postboks 80
3993 Langesund
Du kan også levere søknaden fysisk på Servicetorget i Bamble rådhus, Kirkeveien 12, 3970 Langesund.
Saksbehandling
- Kommunens saksbehandling går m.a. ut på å kontrollere at angitt bruk av eiendommen er i samsvar med gjeldende reguleringsplan eller annen arealplan. Alle nye seksjoner skal ha egen inngang. Ved nye boligseksjoner skal disse ha eget kjøkken og bad/WC.
Videre vil vi se til at alle fellesfunksjoner blir plassert på fellesareal og at bruksenhetene generelt får en formålstjenlig avgrensning. Som oftest er det nødvendig med befaring av bygget. Det gis skriftlig tilbakemelding til rekvirent dersom den inneholder mangler. - Dersom søknaden er komplett og oppfyller vilkårene, utsteder byggesaksavdelingen seksjoneringsvedtak. Det gis tre ukers klagefrist på seksjoneringsvedtaket.
- Kommunen fører reseksjoneringen inn i matrikkelen straks det er gitt reseksjoneringsvedtak.
- Er det søkt om uteareal til eierseksjon, må det holdes oppmålingsforretning før seksjoneringen kan registreres i matrikkelen.
- Melding til tinglysing og reseksjoneringsdokumenter sendes til Kartverket for tinglysing, når klagefristen på reseksjoneringsvedtaket er utgått.
- Når reseksjoneringen er tinglyst og dokumentene er kommet i retur fra tinglysingen, utstedes det matrikkelbrev. Matrikkelbrev og tinglyste reseksjoneringsdokumenter sendes til rekvirenten.
Saksbehandlingstid
Søknaden behandles så raskt som mulig. Etter reglene i eierseksjonsloven må saken være ferdig behandles innen 12 uker. Tid for tinglysing og klagefrist på 3 uker, kommer i tillegg.
Er det rekvirert oppmåling av uteareal kommer 16 ukers frist i tillegg. Om vinteren kan det være vanskelig å få gjennomført oppmålingsforretning på grunn av klimatiske forhold. Tidsfristen oppgitt ovenfor løper derfor ikke i perioden 1. desember til 1. april.
Hvis søknaden har mangler og vi ber om mer informasjon, vil tiden det tar fra vi etterspør informasjonen til søknaden er komplett, komme i tillegg.
Hva koster det?
Eierseksjonering kapittel 4
Lokal forskrift for gebyrer etter plan- og bygningsloven, eierseksjonsloven, matrikkelloven, forurensingsloven, konsesjonsloven og jordloven
Vi sender faktura til den som står oppført som innsender i søknadens punkt 1 (søker). Når det er lagt ved et følgebrev sammen med søknaden, sender vi fakturaen til den som har signert følgebrevet. Faktura sendes ut etter tinglyst reseksjonering.
Er det rekvirert oppmåling av uteareal kommer gebyr for oppmålingsforretning i tillegg:
Oppmåling av uteareal på eierseksjon kapittel 5 – Matrikkelarbeid §5-6.
Klagemulighet
Klage på kommunens vedtak om seksjonering Eierseksjonsloven § 16.
Lover
Eierseksjonsloven Kapittel II og III
Forvaltningsloven kapittel IV til VI