Slik jobber vi med beredskapNorske kommuner har et grunnleggende ansvar for å ivareta innbyggernes sikkerhet og trygghet. Dette innebærer å sikre at viktige samfunnsfunksjoner som helse, vann og strøm fungerer – også under kriser.Samfunnssikkerhet og beredskapSamfunnssikkerhet handler om evnen til å opprettholde livsviktige funksjoner og beskytte liv og helse under trusler og påkjenninger.Beredskap er planlegging og forberedelser for å håndtere kriser og uønskede hendelser på best mulig måte.Kommunen skal:• Sikre samfunnsviktige tjenester og funksjoner.• Være forberedt på alvorlige hendelser og kriser.• Redusere konsekvenser ved å jobbe systematisk og strukturert med beredskap.Tiltak for god beredskapFor å styrke beredskapen må kommunen:• Ha god kunnskap om risiko og sårbarhet (risiko og sårbarhetsanalyse).• Kartlegge hvilke kriser som kan oppstå.• Utarbeide og vedlikeholde beredskapsplaner.• Trene og øve jevnlig for å være best mulig forberedt.BeredskapsledelseVed alvorlige hendelser som påvirker kommunen – som eks. Varig strømbrudd, ekstremvær, store nedbørsmengder eller utbrudd av smittsomme sykdommer – aktiveres kommunens beredskapsledelse. Målet er å støtte det offentlige redningsapparatet og sikre innbyggernes liv og helse.beredskapsledelsen har ansvar for å koordinere kommunens innsats og sikre at nødvendige tiltak iverksettes raskt og effektivt.Kommunedirektøren leder kriseledelsen og har det overordnede ansvaret for håndteringen av krisen.Ordfører eller varaordfører representerer kommunestyret og den politiske ledelsen i Bamble kommune. Ordføreren er kommunens ansikt utad i en beredskapssituasjon.BeredskapskoordinatorBeredskapskoordinator har ansvaret for å samordne og lede arbeidet med beredskap og krisehåndtering i en organisasjon eller kommune. Dette innebærer å utvikle, oppdatere og øve på beredskapsplaner, samt å koordinere tiltak ved faktiske hendelser. De er også sentrale i å etablere og vedlikeholde samarbeid med andre aktører innen beredskapsarbeid.