Ledsagerbevis

Hva er ledsagerbevis?

Ledsagerbevis er et bevis, fysisk eller digitalt, som gir personer med funksjonsnedsettelser mulighet til å ha med seg ledsager på reiser, arrangementer og lignende. Beviset gir ledsager fri eller rabattert tilgang til en del kultur- og fritidsarrangementer og til noen transportmidler.

Hvem kan få ledsagerbevis?

Ledsagerbevis utstedes til personer med funksjonsnedsettelser. Det skal være et virkemiddel for å forebygge isolasjon og derved bidra til økt livskvalitet for personer med funksjonsnedsettelser.  Ordningen med ledsagerbevis omfatter personer med funksjonsnedsettelser av minst 2 års varighet.

Det er ingen øvre eller nedre aldergrense for å få ledsagerbevis, dersom behovet er dokumentert.
Ledsagerbeviset utstedes til personen med funksjonsnedsettelser, ikke til ledsager. Ledsager er ikke en fast person, men kan velges fra gang til gang av den beviset tilhører. Det anbefales allikevel en nedre aldersgrense på 16 år for den som skal være ledsager. Antall ledsagere er begrenset til én person per aktivitet.

Slik søker du:

Søknaden kan fylles ut av søker selv, -av foresatt eller verge.
Man kan søke om fysisk eller digitalt ledsagerbevis, dette krysser man av for i søknadsskjema.
Dersom du søker på digitalt ledsagerbevis kan også foresatt eller verge settes opp som administrator, noe som vil gi denne personen tilgang til å hente frem ledsagerbeviset i appen på smarttelefon.

Fyll ut søknad elektronisk.

Elektronisk søknadsskjema

Husk at du må leveres bilde og legeerklæring ved søknaden. For ledsagerbevis kan det holde med uttalelse fra helsepersonell eller annen behandler for bekreftelse av behov.

Fyll ut søknad manuelt.

Last ned søknadsskjema

Husk at du må leveres bilde og legeerklæring ved søknaden. For ledsagerbevis kan det holde med uttalelse fra helsepersonell eller annen behandler for bekreftelse av behov.

Utfylt søknad med vedlegg kan leveres til Servicetorget på Rådhuset, eller sendes til:
Bamble Kommune, Servicetorget
Postboks 80
3993 Langesund

Hvor lenge varer ledsagerbevis

Ledsagerbevisets varighet må vurderes i hvert enkelt tilfelle, funksjonsnedsettelsens varighet og personen det søkes for sin alder er kriterier som vurderes. 

Behandling av søknader

Søknader behandles fortløpende av Servicetorget. Avhengig av arbeidsmengde kan det ta opptil 3 uker å behandle søknaden.
Du vil motta et vedtaksbrev fra kommunen straks søknaden er ferdig behandlet. Vedtaksbrevet sendes den som søker.

Dersom du søker om digitalt ledsagerbevis, vil du ved innvilgelse motta et vedtaksbrev med informasjon av hvor og hvordan du skaffer appen til smarttelefon. Les mer på ledsagerbevis.no

Dersom du søker om fysisk ledsagerbevis vi du motta vedtaksbrev og fysisk bevis i posten fra kommunen.

Klage ved avslag

Er du uenig i avgjørelsen har du rett til å klage på vedtaket. Klagefrist er 3 uker fra du mottar vedtak. Klage med nye opplysninger sendes Bamble kommune, Servicetorget.
Klagenemd er Formannskapet i Bamble kommune.