Oppgradering WEB portal

Bamble kommune startet jobben i oktober 2013 med å oppgradere nettsidene til kommunen. Det er veldig mange grunner til at dette ble startet, men hovedsakelig fordi kommunen er nødt til å følge med i den digitale utviklingen.

Hver dag blir man oppmerksom på ny kunnskap i det digitale bildet som omslutter oss hvor enn vi går. Papiret forsvinner mer og mer, enten man ønsker det eller ikke. En ny hverdag, og for mange, en ny arbeidsmetode vi må forholde oss til.

Basert på tilbakemeldinger fra innbyggere og ansatte den senere tid og diverse krav fra myndighetene, startet tankeprosesser med å finne gode måter å løse dette på. Hvorfor gjøre ting vanskelig når vi kan gjøre det enkelt? Hvorfor skrive uforståelig, når man kan skrive enkelt og lettfattelig?

Hvorfor skal det være så vanskelig å finne frem til riktig informasjon på en kommunes nettside? Er det slik at du skal finne informasjon om skolen til barnet ditt etter 12 klikk, finne en ledig stilling etter 6 klikk eller åpningstidene på biblioteket etter like mange klikk. Dette er spørsmål kommunen har jobbet med siden oktober 2013 med å finne svaret på. Jobben er på langt nær ferdig, men det holdes på.

En rykende fersk søkemotor er kjøpt inn og installert, klar til bruk. Denne skal lose deg gjennom all den informasjon en kommune skal levere. Kommunen har en tjenestekatalog bestående av 250 tjenestebeskrivelser som skal forvaltes gjennom alle enheter, virksomheter og avdelinger kommunen består av. Det finnes også mange fagsystemer som skal kommunisere med en oppgradert nettside.

Responsivt design, hva er det? Jo, når du åpner ditt nettbrett eller mobiltelefon, skal websidene fungere like bra på laptopen din hjemme eller PC´en du har på kontoret. En nettside skal kunne vises på alle mobile enheter, den skal «respondere» på alle flater. Digitale søknadsskjemaer blir det bare flere og flere av. Har du en PC/nettbrett/mobiltelefon, skal du kunne søke om barnehageplass hvor enn du er i verden. Skal du bygge, søk via telefonen mens du ligger på sofaen og ser nyhetene på TV.

Mange websider som lages i dag oppfordrer til selvbetjening. Dette skal også Bamble kommune gjøre. Vi ønsker å tilby flere selvbetjeningsløsninger for innbyggerne. Flere elektroniske skjemaer og tjenester skal gjøres tilgjengelige. Nytt sak- og arkivsystem er på plass hvor det kan søkes på saker som er offentlige. Du skal ved enkle grep kunne søke i postlister, følge med på politiske møter og se direkte videooverføringer fra kommunestyret.

Bamble kommune har sto tro på at oppgraderingen av webportalen er et viktig steg mot forbedring av tjenestene. Det er tjenestene som skal stå i sentrum, det er disse innbyggerne våre er på jakt etter og det er dette vi har fokus på å få til innen utgangen av 2014.

Jeg håper våre innbyggere gleder seg like mye til dette som vi i kommunen gjør.

Sist oppdatert: 22. februar 2016