Øyhopping i Skjærgården

Du kan ta ferje til 9 forskjellige øyer fra Brevik, Langesund og Helgeroa.

Øyhopping

I går lanserte Bamble, Porsgrunn og Larvik kommuner et eget øyhoppingskart for Langesundsfjorden. Kartet er laget i samarbeid med blant annet Fjordbåtene, Skjærgårdstjenesten, Visit Grenland og Forum for Natur og Friluftsliv. På kartet er det tegnet opp hvilke ferger som går hvor. Det inneholder også en beskrivelse av øyene, fergetider og øyvettregler.

- Vi er ganske stolte av dette kartet. Jeg tror det er første gang det er laget et kart over dette fjordområdet som er helt uten kommune- og fylkesgrenser. Det har vært en viktig sak for oss som har jobbet med det. Vi ønsker at man skal se på dette som noe eget, uansett hvor kommunegrense går, sa Øystein Halvdan Lie.

Lie er ansatt i Porsgrunn kommune. Han har vært prosjektleder for øyhoppingsprosjektet. Med ferge fra Brevik, Langesund og Helgeroa har du mange muligheter. Du kan hoppe fra øy til øy, vandre rundt, sykle eller overnatte et par netter. Øyene mer ferjeforbindelse ligger der som perler på en rad: Oksøya, Løvøya, Sandøya, Bjørkøya, Siktesøya, Lille Arøya, Store Arøya, Stokkøya og Langøya.

Pris Billetter kan kjøpes om bord.

Se prisene til Brevik Fergeselskap

Se prisene til Helgeroafergene her

Bussbillett eller månedskort på bussen i Grenland, gjelder også på fergene til Brevik Fjordbåtselskap (Oksøy og Løvøy).

Pakk sekken og dra på oppdagelsesreise til øyene i Langesundsfjorden. Det er enklere enn du tror.

Ønsker du et øyhoppingskart? Kartene kan du for eksempel få ved å komme innom kommunens Servicesenter i Storgata 153.

Last ned kartet her

Tekst og foto: Hege Schøth Øverås/Porsgrunn kommune