Møt Jarle - målet er Bø - Skien

Han har vært topptrent, blitt satt tilbake, men kommet seg opp igjen. Jarle Nygård (50) vil ha flere ut på sykkel - uansett hva man måtte slite med.

Jarle NygårdTekst: Ole Martin Møllerstad/TA - ole.martin.mollerstad@ta.no  917 27 366
Foto: Bamble kommune

Han elsker utfordringer. Spesielt etter at han fikk hjerneslag som 40-åring. Det har nesten gått sport i å motbevise tvilerne. Til tross for nedsatt mobilitet har Jarle Nygård nektet å bli sittende i en rullestol. For den gamle skøyteløperen har sykkelen, en spesialbygd sådan, blitt redningen. Sammen med gjengen i sykkelklubben «Paragrafrytterne» i Bamble, har han satt seg og gjennomført flere mål.
– Når folk sier til meg at «det klarer du aldri», så har det blitt veldig gøy å klare akkurat det, sier Nygaard. Og ler.

Vil ha folk ut
Den aller første utfordringen etter at han våknet opp en morgen for ti år siden med voldsom hodepine, og etter hvert ikke klarte å røre på så mye som en lillefinger, var selvsagt å trene seg opp igjen. Det klarte den tidligere kretsmesteren på skøyter fra 1982, 1983 og 1984. Så, etter å ha vært med Porsgrunn handicapidrettslag på en fest i Larvik, ble han utfordret av den tidligere toppsyklisten Dag Erik Pedersen til å sykle og gjennomføre løpet «Granfondo Don Pedro». Det gikk, selv om han måtte ha hjelp fra lagkameratene sine til å sitte på en vanlig racersykkel. Han måtte en tur i asfalten også, men han gjennomførte.

– Jeg var nok heldig i og med at jeg har trent en del tidligere. Da jeg fikk konstatert hjerneslag så legen til meg at «enten kan du bli sittende i rullestol, eller så kan du gjøre noe med det. Det er opp til deg».

– Etter den velten i «Granfondo Don Pedro», fant jeg ut at jeg måtte gjøre noe, for det måtte bli sikrere for meg å styre sykkelen. Da, etter å ha trålet nettet, kom jeg fram til den sykkelen jeg har nå. Den koster like mye som en litt eldre bruktbil, men er gull verdt for meg, sier mannen som også har kommet seg tilbake i full jobb.

– Det er veldig mange som stenger seg inne og ikke går ut når de har fått nedsatt funksjonsevne. Det jeg har fått etter å ha kommet meg på sykkelen er et enorm løft i livskvalitet. Og ikke for å snakke om hva jeg har spart Bamble kommune for i helseutgifter, sier han.

Skal kjøre Bø-Skien
Nå er han ute på veiene sammen med gjengen i «Paragrafrytterne» et par ganger i uka. Det neste målet er å gjennomføre Bø-Skien under Telemark Tours i starten av juni.

– «Paragrafrytterne» er en samling folk i alle aldre, og som vet verdien av det å holde seg litt i form. Noen var veldig godt trent for 30 år siden. Treningen er én ting, men det er også veldig sosialt. Det er ikke så gøy å dra ut og sykle i Langesund alene, sier han.
Klubben startet opp for omlag tre år siden, og teller nå omkring 110 medlemmer. Eldstemann er 70 år og visstnok en av de sprekeste i gjengen. Om tre uker skal klubben igjen være vakter når Tour of Norway-sirkuset atter en gang ruller inn over Langesundhalvøya.

– Veldig gøy at Tour of Norway kommer tilbake. Det er fint å se at de puster litt liv i veiene våre. I tillegg er det er inspirerende å se de beste sykle på nært hold, selv for meg som har passert 50 år, sier han.