Solskinnshistorie fra Bamble kommune

En liten historie om Habibo Mohammed og hvordan kommunen hjelper henne.

HabiboHabibo Mohammed er en viljesterk, flott dame på 42 år. Hun er alenemor, opprinnelig fra Somalia og har nylig blitt gjenforent med en enslig mindreårig. Habibo eier ikke et eget personnummer som får konsekvenser for alle økonomiske stønader og flere praktiske ting som må ordnes for å ha et normalt liv.

Habibo er faktisk alenemor for 8 barn og helt ny i Norge. Ansatte i Bamble kommune har latt seg imponere over henne fordi hun har såpass struktur i hjemmet sitt hvor alt er på stell rundt barna. Hun har alltid godt humør, smiler veldig ofte, selv om ting er vanskelig å forstå i et nytt land. Hun gjør sitt ytterste i å kommunisere så godt hun kan med kroppsspråk, selv om ansatte og Habibo ikke har felles språk på norsk eller engelsk enda.

VIVA´s grunnsyn og verdier kommer virkelig til pers rundt denne fantastiske dama. Hun er iherdig og prøver å lære norsk i alle sammenhenger. Er hun ute på kjøreturer er hun alltid opptatt av å lære nye ord, samtidig som hun serverer somalske tilbake. Med 8 barn som skal rundt på aktiviteter, blir det mange kjøreturer, spesielt fordi hun følger opp alle barna sine så godt.

Habibo går på skole, da hun er glad i å lære. Hun prøver tappert å lære seg å lese og skrive, da hun ikke kan dette fra hjemlandet sitt. Hun er ivrig og lærer fort ifølge lærerne sine. Habibo er en takknemlig sjel og veldig morsom og latterfull, selv om hun er sliten. Hun er åpen, imøtekommende og ser ut til å ha fått masse venner bland de andre somaliske kvinnene.

Bamble kommune ønsker Habibo lykke til videre og kommunen lover å bistå der det er mulig!

Sist oppdatert: 05. mars 2018