Vil vise mer av Bamble

Sykkelrittet Tour of Norway er i rute, men det virkelige arbeidet kommer ikke i gang før etter at første runde i tippeligaen er unnagjort.

Tekst: Per FlåtheTour of Norway 2015

- Mediekjøret begynner straks den runda er over. Da skal også planleggingen virkelig begynne, forteller Tore Hammersmark, kommunikasjonsrådgiver i Bamble kommune.

Tore er også prosjektleder for arrangementet i Bamble. Han forteller at det foreløpig ikke er mye nytt i saken, men på ett punkt er det noe å hente.

- I møter med TV2 har vi fått avtale om litt ekstra sendetid, slik at vi får vist fram mer av Bamble enn bare sentrum. Dette gjelder også for de andre etappene, sier han.

- Vi jobber med TV2 for å få til en avtale som handler om ekstra sendetid, slik at vi får vist fram mer av Bamble enn bare sentrum. Dette gjelder også for de andre etappene, sier han.

I fjor var det en del som syntes det ble vel lite innslag fra Bamble på fjernsynet. Nå kan dette bedres betraktelig. Årets ritt starter i Drammen 18. mai, og ender samme dag i Langesund mellom 17.30 og 18.30.

Politiet
Erfaringene fra Tour of Norway i fjor er viktige å trekke fram når årets store arrangement skal gå av stabelen. Allerede tidlig i planleggingen vil det bli gjennomført møter med politiet, slik at trafikkavviklingen kan gjennomføres med minst mulig ubehag for publikum.

- Vi må planlegge for både før og etter rittet, sier Tore.

Entusiasten lyser opp når det snakkes om Tour of Norway. Hans favorittema akkurat nå.

Blant annet blir ikke strekningen fra Stathelle kirke til brannstasjonen (fylkesvei 352) stengt slik som den var i fjor. Men det er viktig å understreke at straks feltet nærmer seg Stathelle blir veistrekningen fra brohodet til Stathelle kirke stengt til alle syklister er forbi.

- Traseen vil gå via Stathelle kirke og ned til fylkesvei 200 (Langesundveien), til Eikstrand og opp Avstikkeren, før syklistene igjen kjører ut på riksvei 352 til Langesund og målgang.

- Det betyr at Avstikkeren vil være avgjørende?

- Ja, jeg tror at Avstikkeren vil være avgjørende for blant annet Edvald Boasson Hagen, sier Tore.

Ekstraritt

For å gi publikum og sykkelentusiaster litt ekstra denne dagen jobbes det for å få til planlegges det et ekstraritt før de store kanonene dukker opp. Da kan syklister få oppleve løypa fra Brohodet til Langesund.

- Vi har ikke satt navn på rittet, men vi snakker om Dag Otto-tråkket, forteller Tore.

Han legger til at Dag Otto ikke vil delta sjøl, siden han vil være opptatt med å følge syklistene fra starten i Drammen, men navnet kan likevel fort bli som foreslått.

- Vi er i samtaler med TV2 om også å filme dette rittet, men det er ikke avgjort.

17. maipynten

For å gi ekstra sjarme og farge i målområdet håper vi at skal pyntesløyfene fra 17. mai henge. I tillegg kommer de fargeglade syklene opp igjen. Allerede 14 dager før Tour of Norway vil de være på plass.

Den 18. mai om morgenen vil gjerdene i spurtsonen og målområdet settes opp. En endring i år vil trolig bli plasseringen av VIP-tribunen. Den kommer mest sannsynlig til å bli plassert i innkjøringen til Wrightsgata ved siden av Asia Mat.

Utover dette vil mye av det som var på plass i fjor også komme i år.