Møt Ellen

Ellen Udness er nyansatt som demenskoordinator i Bamble kommune.

Ellen UdnessInn på kontoret mitt tropper opp en dame ved navn Ellen, som siden 28. august i år har vært ansatt som demenskoordinator. Da syntes jeg det var på tide å presentere henne for resten av de ansatte i kommunen, samt innbyggerne våre som etter hvert har behov for å snakke med henne. Mitt første spørsmål, omtrent før vi rekker å sette oss, er om Bamble kommune er litt unik på denne typen rolle. Da nevner hun at noen få Telemarks kommuner har, samt mange kommuner i Norge. En del kommuner har også demens- eller hukommelsesteam. Ellen er ergoterapeut i utgangspunktet, men har gjort mye opp gjennom livet. Hun har lederutdanning og blant annet en master i helsefremmende arbeid. Masteren gjorde hun ferdig i 2008, noe som utgjorde en retningsendring for henne. Etter dette ble hun seniorrådgiver i Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten, hvor hun bla. arbeidet med å utvikle Lyst på livet og på oppdrag fra KS var med å utvikle Gode pasientforløp. Fra starten av arbeidslivet jobbet hun innenfor sosialmedisin, rehabilitering, hjelpemiddelsentralen samt flere ulike jobber. Hun sier det er spennende med nye ting, spesielt å være med å opprette nye virksomheter, lage nye rutiner og få dem til å fungere.

Hva er egentlig demens?
For de av dere som er usikre på hva demens faktisk er, så starter Nasjonalforeningen for folkehelsen i sitt hefte Fakta om demens med å si at: Demens skyldes forskjellige sykdommer eller skader i hjernen. Det kan ramme oss alle, og arter seg forskjellig fra person til person. Et vanlig kjennetegn er at hukommelsen svekkes i en slik grad at hverdagslivet blir endret. Ellen nevner at stillingen skal utvikles over tid. Hun har kontor på Bamble helsehus. Hun vil samarbeide med de andre kommunale tjenestene bla. hjemmetjenesten, korttidsavdelingen, dagavdelingen, prosjektleder for velferdsteknologi og fastlegene. Det vil i det daglige være mye samarbeid med pårørende, deltakelse i koordinering av de forskjellige tjenestene og forsøke å få til sømløse overganger. Hun kan være med å kartlegge og vurdere funksjon og mestring hos mennesker med mulige demenssykdommer, og forhåpentligvis bidra til at hverdagen blir så god som mulig.

Bor i Larvik og nyter bærturer
Jeg spør Ellen hvorfor hun egentlig søkte på denne jobben. Da forteller hun meg at hun leste utlysningen og tenkte at dette var en ny stilling i kommunen hun ønsket å være med å utvikle. Hun kommer fra en stilling som kvalitetsrådgiver på Kysthospitalet og ønsket seg nye utfordringer. Ellen er 58 år, samboer og bor i Larvik. Hun har bodd i Larvik siden 1999, men vokste opp i Sarpsborg. Hun har tidligere vært aktiv som orienteringsløper og driver en del med turorientering nå. Elsker skog og mark og drar gjerne på bær og soppturer, spesielt etter blåbær på Vindfjell. Hun har startet med yoga som er bra mot stivhet. Utover dette sier hun at hun er på turer i motorsykkel med samboer hvor hun gjerne sitter i sidevogn. På en gammel tysk krigsmotorsykkel fra 1942 har de reist så langt som til Berlin. Hjemme i garasjen står også en gammel Mercedes Cabriolet 1964 modell, hun er glad i gamle årganger.

Ellen kan bli lettere frustrert når ting hun jobber med ikke sklir unna på en naturlig måte. Når ting ikke fungerer, da kan det røre seg litt oppi topplokket. Men hun sier hun begynner å bli voksen, så hun velger sine kamper. Hun er ikke glad i unødvendig rot, sløvhet og når hun selv ikke henger med. På motsatt side blir hun veldig lykkelig når hun får til ting. Hun kan bli veldig glad av å finne masse blåbær når man i forkant tror at alle skal være tørket bort. Hun trives på fjellet, gjerne også på seiltur med seilbåten «Fri» fra 1945. Det er en søt seilbåt sier hun. Hun ser sjeldent på tv, leser heller bøker, gjerne kokebøker. Er glad i å lage mat, opptatt av oppskrifter og tester gjerne ut ny mat, eksperimenterer gjerne.

Hva tenker hun fremover?
Jeg går litt tilbake til jobbsnakk og Ellen nevner at hun har brukt tiden siden hun begynte til å bli kjent med kommunen, både tjenestetilbudene og ansatte. Som koordinator skal hun være med å få alle gode krefter til å jobbe sammen. Det er nettopp det som er kunsten, gjøre noe som er bra, enda bedre. Hun sier målgruppen hun skal jobbe med stadig øker. Vi blir mange flere eldre i Norge og innen 2040 viser prognoser at antallet innen målgruppen vil dobles. Hva ønsker så Ellen å oppnå med denne stillingen? Da nevner hun at det skal være et lavterskeltilbud, hvor mennesker med demenssykdommer, pårørende eller andre kan henvende seg for informasjon eller en uforpliktende prat. Ny nasjonal faglig retningslinje for demensomsorgen er nedfelt for å ivareta personer hvor det er mistanke om demens. Her er det beskrevet hvem som skal kartlegge og ivareta oppfølging av målgruppen og hvordan det skal gjøres. Hun er opptatt av å stille spørsmålet; Hva er viktig for deg? Svarene vil være forskjellige og veldig situasjonsbetinget.

Til slutt kan det nevnes at det finnes ulike lover, retningslinjer, veiledninger og stortingsmeldinger det er viktig og nyttig å kjenne til. Det finnes veldig mye kunnskap og kompetanse tilgjengelig, men man klarer ikke å gjøre seg kjent med alt. Man kan bare gjøre sitt ytterste.

Bamble kommune ønsker Ellen lykke til med ny stilling og gleder seg til å høre om fortsettelsen.

Takk for praten!