Budsjettkonferansen 2018

Budsjettkonferansen ble avholdt på Quality Hotel Skjærgården i Langesund.

Åpning av Budsjettkonferansen 2018Ordfører Hallgeir Kjeldal åpnet budsjettkonferansen 2018 ved å klippe den kjente røde tråden, med hjelp fra rådmann Tore Marthinsen og varaordfører Heidi Herum.

Formannskapet, rådmannen, representanter fra Bamble kommunes ansatte og administrasjon var samlet på Quality Hotel Skjærgården 19. november 2018 for å diskutere kommunens økonomiske styring i årene som kommer. Budsjettkonferansen hadde som hovedmål å gjennomgå budsjettet for 2019, og sette i gang en prosess for fremtidig omstillingsarbeid i Bamble.

Plan og økonomisjef, Gunn Ellen Berg, gikk gjennom kommunens handlingsrom ved å se på interne og eksterne faktorer og økonomisk utvikling i perioden. Den økonomiske statusen er god og store investeringer og låneopptak er planlagt. Hun presiserte derimot at de store investeringene fører til utgifter i form av renter og avdrag på lån, og kommunen må forberede seg på omstilling i tjenestene.

HR-sjef Kristin Alseth Hansen tok opp utfordringene med økning i lønnsbudsjettet parallelt med at kommunen står overfor mer krevende rammer. Når det gjelder kommende omstillingsprosesser, anbefalte HR sjefen omfattende medvirkning fra de ansatte og takhøyde i prosessene.

PWC (Price Waterhouse Cooper) er hyret inn som eksterne konsulenter for å bistå kommunen i omstillingsarbeidet. For å starte arbeidet på en god måte var de også med på budsjettkonferansen. I deres innlegg ble deltakerne fordelt i arbeidsgrupper og utfordret til å svare på spørsmål om hvordan kommunen skal lykkes i omstilling- og forbedringsarbeid, og hvordan det er ønskelig at innbyggere, politikere og ansatte skal oppleve en vellykket prosess. Dette resulterte i en god diskusjon, med mange gode innspill fra kommunens politikere, administrasjon og tillitsvalgte. Diskusjonen skal også danne grunnlag for PWC’s videre arbeid i Bamble kommune.

Etter lunsj presenterte kommunalsjefene sine enheter, og snakket blant annet om utviklingstrekk for tjenestene, hvilke planer og mål som ligger til grunn for handlingsprogrammet, og viste en oversikt over budsjettrammene for kommende periode.

Ønsker du å få en oversikt over kommunens økonomi, eller lese om utfordringer og utviklingstrekk i tjenestene i årene som fremover? Da bør du følge linken under og lese nettversjonen av budsjett og handlingsprogram for 2019-2022.

Budsjett og handlingsprogram 2019-2022 (web versjon)

Budsjettkonferansen