PHIO endrer navn til HR

Rådmannens ledergruppe støtter navnendring fra PHIO til HR

HR-sjef Kristin Alseth Hansen la frem et forslag om navnendring for PHIO til rådmannens ledergruppe 13. mars. Ledergruppen støttet navnendring og nytt navn er fra 1. april 2018 Virksomhet for HR (HR).

Vi har en mangfoldig virksomhet hvor HR er et mer dekkende navn enn PHIO. HR er også et noe mer moderne begrep og omhandler i større grad fokus på endring, utvikling og strategi, i tillegg til de personaladministrative driftsoppgavene. Det gir også et bedre bilde av omfanget av oppgaver i virksomheten.

Fra tidligere var personalavdelinger kun en administrativ håndterer av det som har med ansettelsesforholdet å gjøre. PHIO ivaretar i dag følgende områder:

• Personaladministrasjon (livsfaseprosesser)
  • Organisasjonsutvikling og kompetanseutvikling
  • Lønn og tariff
  • Arbeidsrett
  • HMS
  • Forvaltning av lærlingordningen
  • Informasjon/kommunikasjon
  • Politisk sekretariat
  • mm flere enkeltoppgaver innenfor andre tema

HR arbeider med og opp mot overordnet strategi og helhet noe som kommer spesielt til uttrykk gjennom arbeidsrettslig støtte til linjen, arbeide med og gjennomføring av lokale avtaler på HR feltet, lønn- og personalpolitikk, og overordnet kompetanseplan blant annet.

Sist oppdatert: 21. desember 2018