Bamble er blant de beste på velferdsteknologi

Det kommer frem av en artikkel i siste utgave av bladet Pensjonisten. Bamble kommune får skryt for arbeidet som er gjort innen velferdsteknologi i kommunen.

Satset på velferdsteknologi

Det var i 2015 at kommunen valgte å satse på velferdsteknologi. Kommunalsjef for helse og omsorg Birgit Sannes fikk da støtte av politikere noe som gjorde det mulig å ansette Nicolai Welfler som rådgiver på feltet, skriver Pensjonisten.

Viktig for innbyggerne

Han har en teknologi-bakgrunn og stor interesse for å bedre tjenester innen helse- og omsorgssektoren ved å ta i bruk velferdsteknologi.

-Målet er at flere av våre eldre innbyggere skal kunne leve som før og bo hjemme så lenge som mulig i stedet for å flytte på institusjon. Her spiller velferdsteknologi en viktig rolle, sier Nicolai Welfler til Pensjonisten.

Ulike hjelpemidler

Kommunen har tatt i bruk følgende velferdsteknologi:

• Mobile trygghetsalarmer som kan tas med over alt. Disse er knyttet til mobilnettet og har GPS som gjør det enkelt å finne vedkommende, hvis alarmen blir utløst.

• Digitalt tilsyn av hjemmeboende eldre. En liten boks som monteres på soverommet, og som gir automatisk varsling til hjemmetjenesten dersom en beboer faller, går ut av huset om natten eller noe annet skjer som gjør at vedkommende trenger tilsyn av hjemmetjenesten.

• Ansatte får opplæring i bruk av de nye tjenestene direkte via en mobil-app. Dette har vært mulig takket være et samarbeid med Dynamisk Helse.

Sist oppdatert: 18. oktober 2020