Bente (69) har arbeidet på Stathelle legesenter halve livet

1. februar ble hun kommuneansatt.

LANG ERFARING: Bente Elisabeth Otterdahl Møller har over tretti års erfaring fra Stathelle legesenter.

-Det synes jeg er veldig positivt. Bamble kommune har tatt oss imot på en veldig fin måte, sier Bente Elisabeth Otterdahl Møller.

Ansatt siden 1888?
Tirsdag var det signeringsmøte og kommunen overtok driften av Stathelle legesenter. Blant de ansatte satt Bente, som ble trukket frem som den med lengst fartstid på legesenteret. Hun hadde visst vært her helt siden 1888(!), noe som ble møtt med latter fra de fremmøtte.

Selv om hun ikke har vært her fullt så lenge, så har hun arbeidet på Stathelle legesenter siden 1988.

Skulle kun ha praksis plass
Egentlig begynte hun på legesenteret allerede i 1977. Der hun kun skulle være en kort periode.

-Jeg hadde flyttet fra Trondheim, og skulle ha praksisplass som legesekretær på legesenteret i kun to måneder, forteller Bente.

To måneder ble til to år. Etter å ha fått barn var hun ute i en lengre permisjon. Men i 1988 kom hun altså tilbake og her har hun vært siden. Det angrer hun ikke på.

-Jeg har likt meg veldig godt. Det har bare vært positivt å være her, og samarbeidet med legene har vært godt, forteller hun.

Lite utskifting
-I 1988 var det ansatt tre leger her. Vi var de samme damene som jobbet her i 25 år. Det var lite utskifting på den tiden, forteller hun.

Nå er det andre tider, og flere skifter jobb langt oftere. Kommunen overtar nå driften for legesenteret nettopp for å sikre fastleger til senteret. Legene må ikke lenger tenke på driften av senteret, men trenger kun konsentrere seg om å være leger.

Gir seg neste år
Bente jobber fortsatt som legesekretær, eller helsesekretær, som det heter i dag.

-Jeg har trappet ned mer og mer med årene, men til neste år fyller jeg 70 år, og da gir jeg meg. En dag så må en jo gi seg. Jeg har barn og barnebarn i Langesund som jeg gjerne vil tilbringe mer tid sammen med, avslutter hun.

Sist oppdatert: 18. oktober 2020