Kommunen overtar driften av Stathelle legesenter

Vil sikre at det rekrutteres nok fastleger til legesenteret.

Tirsdag ettermiddag var det duket for signering av avtalen som innebærer at kommunen overtar driften av Stathelle legesenter.

Godt tilbud til innbyggerne
-Det er jo fordi vi ønsker å ha et så godt tilbud til befolkningen som mulig, forklarer ordfører Hallgeir Kjeldal.

-Gjennom den avtalen så tror vi at det vil bli enklere å tilknytte seg leger. Legene bør får lov til å være leger, så kan vi som kommune drifte legesenteret, legger han til.

Hvorfor dette er viktig
Årsaken til at kommunen nå overtar driften av legesenteret er fordi det har vært vanskelig å rekruttere fastleger. Når kommunen nå overtar driften vil legene slippe driftsansvaret og trenger kun å fokusere på sin egen legegjerning.

-Bamble kommune og legene i Bamble har i alle år hatt et veldig godt samarbeid, og det ønsker vi å fortsette med, sier Birgit Sannes, kommunalsjef for helse og omsorg.

Utfordret kommunen
Før signeringen utfordrer legene kommunen til å delta i en digital quiz. Utfordringen blir presentert med glimt i øyet og kommunen må jobbe litt for å få legenes underskrifter, og altså vinne quizen. Ordføreren tar utfordringen på største alvor og går helt til topps i spørrekonkurransen.

Dermed blir det signering med rådmann Geir Håvard Bjelkemyr-Østvang i spissen og legene ved legesenteret. Deretter feires overtagelsen med kake.

Se bildene fra overtakelsen her

Sist oppdatert: 18. oktober 2020