Ny teststasjon ved havnen i Langesund

Passasjerer som kommer med fergen fra Danmark fikk fra i dag mulighet til å teste seg for korona på fergekaien. Teststasjonen har blitt etablert i rekordfart – og mange ville la seg teste.

Fergepassasjerer kan teste seg

I dag åpnet en ny teststasjon ved havneterminalen i Langesund. Her kan fergepassasjerer som ønsker det, teste seg for korona. Tilbudet er frivillig og gratis for alle som ønsker å benytte seg av det.

Mange ville la seg teste

Og det var en lang bilkø med fergepassasjerer som ønsket å teste seg i dag.

-Det er jo bra at mange ønsker å teste seg, sier ordfører Hallgeir Kjeldal.

-Det viser jo at det er behov for en slik teststasjon, legger han til.

Oppe på rekordtid

Teststasjonen ble etablert i henhold til anbefalinger fra nasjonale myndigheter der kommuner med grenseoverganger, internasjonale flyplasser og internasjonale havner, har blitt bedt om å tilrettelegge for covid-19-testing ved ankomst Norge. Dette ble først formidlet på regjeringens pressekonferanse onsdag i forrige uke.

Allerede i dag, tirsdag, åpnet teststasjonen.

Godt samarbeid

Dette var mulig takket være et godt samarbeid mellom Bamble kommune, Grenland havn, Fjord Line og Sivilforsvaret.

-Her er det mange som har jobbet for å få dette til. Vi er stolte over at vi nå har en teststasjon på plass som kan tas i bruk allerede i dag, sier Hallgeir Kjeldal.

Viktig tiltak

Kommunen opplevde sist helg at fergepassasjerer som er bosatt i Bamble, kom tilbake med koronasmitte. Ordføreren mener derfor at en slik teststasjon er svært viktig.

-Vi fikk jo et tilfellet i helgen der passasjerer selv mistenkte at de kunne være smittet, og fikk det bekreftet først da de reiste til legevakten. En slik teststasjon gjør det mulig for passasjerer å teste seg ved ankomst. Det kan vise seg å være svært viktig, sier han.

Tar korona på alvor

Teststasjonen ble opprettet før kommunen hadde fått oppdraget fra Helsedirektoratet. Selve oppdraget fikk kommunen først i dag, og da var teststasjonen allerede klar til bruk.

-Det viser jo at vi tar koronasituasjonen på alvor, og så er det litt godt å kunne vise at vi er effektive og i forkant.  Oppdraget sier at vi skulle ha dette på plass innen 25. august.  Jeg er glad for at vi har stasjonen på plass allerede i dag, sier ordføreren.

Sist oppdatert: 18. oktober 2020