Råd fra kommunepsykologen

Råd for å takle uforutsigbarhet over tid.

Uforutsigbar tid
Det å ikke vite hva som kommer til å skje er for mange mennesker noe av det vanskeligste de kan oppleve. Akkurat nå er vi inne i en veldig usikker tid: vi vet ikke helt hva som kommer til å skje den nærmeste tiden, og vi vet ikke hvor lenge denne usikkerheten vil vare.

Vi vet at det kan komme til å vare en stund. Vi har ulike forutsetninger for å takle usikkerhet, og noen strever mer enn andre.

For noen går det ganske greit, mens andre kan kjenne at de strever med bekymringer eller at det er vanskelig å motivere seg.

Noen kan oppleve at de har tatt seg ganske mye sammen de siste ukene. Det kan være bra å hente frem krefter, samtidig som det kan være vanskelig å holde på kreftene over lang tid.

Her kommer noen råd om hvordan man kan håndtere den usikre tiden vi er inne i nå.

Du kan også ta kontakt med Bamble kommunes støttetelefon på 481 96 614 (hverdager 9-15) for hjelp til å finne ut hva som passer for deg og din situasjon.

• Aksepter at du synes det er vanskeligD
    Det er lov å kjenne at man synes det er tøft nå, og at man gjerne skulle sett at livet var som det pleide.

Det er lov å lengte tilbake til den gode, gamle hverdagen. La deg selv få kjenne at dette er en vanskelig tid, og tenk at det er viktig å ta noen grep som gjør at hverdagen kan fungere best mulig.

• Let etter noe som gjør at du føler deg trygg
    Føler du deg trygg når du slapper av med noen episoder av Friends, kjør på!

Noen føler seg bedre når de snakker med venner eller famille på telefon, mens andre finner en trygghet i å se sjøen eller kjenne at kroppen er i bevegelse.

Andre kan ha glede av yoga eller mindfullness, eller en god kopp te. For noen kan det kjennes trygt å finne frem til kjente og kjære matretter eller aktiviteter som strikking eller å vaske bilen.
  • Sørg for nok avkopling
    For å holde ut i en usikker situasjon over tid, er det helt nødvendig å sikre at man får nok avkopling. Alle trenger å hente seg inn. Det er ikke så viktig hva du gjør, så lenge det bidrar til å lade batteriene.

Å slappe av er ikke nødvendigvis det å slenge seg på sofaen, det kan også være å bruke kroppen eller hjernen på en måte som ikke handler om bekymring eller usikkerhet.

Sørg for at du kopler av jevnlig, og i lengre perioder i strekk (for eksempel, ikke les nyheter mens du går på tur i skogen).

• Hent sosial støtte
    Har du folk i livet ditt, ha kontakt med dem jevnlig. Har du ikke folk du kan støtte deg til? Det er mange som er alene og det finnes flere måter å skaffe seg sosial støtte på.

Finn deg et radioprogram eller likende som gir deg følelsen av å være en del av en gruppe. Sjekk ut for eksempel NRKs livesending

• Finn noe meningsfylt å holde fast ved
    Gir det deg glede å legge ut morsomme eller hyggelige videoer eller bilder på sosiale medier, fortsett med det! Mange finner god støtte i religion og tro. Finner du mening i å hjelpe andre, tilby deg å hjelpe venner, familie eller naboer. Let etter kreative måter å bruke dine styrker på.

• Bli kjent med dine mestringsstrategier
    Mestringsstrategier kan være både gode og dårlige. Finn ut hva du gjør for å roe deg ned, og vurder om de er gode eller dårlige strategier. Finn også ut om det er gode strategier på sikt.

Det som kan kjennes godt en gang eller to, kan over tid bli problematisk. Vær bevisst på hvilke vaner du tillegger deg. Bytt ut dårlige strategier med gode. Ta aktive valg rundt dette, helst før dårlige vaner har satt seg.

Ta kontakt med støttetelefonen hvis du trenge hjelp med mestringsstrategier.

Sist oppdatert: 18. oktober 2020