Slik blir nye Langøya Hovedgård

Langøya Hovedgård åpner allerede lørdag 27. juni. og det er mye å glede seg til.

I dag ble de nye driverne av Langøya Hovedgård presentert, og selv om de selv nylig har fått beskjed om at det er de som får drive hovedgården så skal de åpne dørene for gjester allerede på lørdag 27. juni.

De tre gründerne er Alf Rikard Bjerkøen, Tina Høhrbye og Hans Markus Ulvedal og de har store planer for stedet.

En attraksjon i Bamble

Målet for de nye driverne er at Langøya Hovedgård skal bli en attraksjon for Bamble, solkysten av Telemark. De ønsker at Langøya Hovedgård skal være folkelig og tilgjengelig for alle. Her skal det være kvalitet, atmosfære, trivsel, sommeridyll og glede. Dette skal være stedet hvor man skaper gode minner for store og små, hele året.

Til å begynne med blir det kafé, og en restaurant på baksiden med en ala carte meny.

De nye driverne vil sørge for at besøkende får kulinariske matopplevelser, men etter hvert også andre aktiviteter og opplevelser for alle, og for resten av øya.

De ønsker å starte en iskiosk, en liten landhandel med lokale råvarer og hjemmelagde produkter, salg av piknikkurver, og salg av matkasser til å ta med på båten, konserter og teater for å nevne noe.

Stjernekokk med på laget

Det er heller ikke hvem som helst som de har fått med som samarbeidspartner på kjøkkenet. Den profilerte kokken Tor Jørgen Kamprud, kjent som "kokken Tor" fra The Flying culinary cirkus vil ta med seg 3-4 kokker til Langesund. I løpet av sommeren vil de også invitere noen gjestekokker.

The Flying culinary cirkus har laget mat for stjerner som Michael Bublé, Kevin Costner og Alicia Keys. Men nå skal Tor altså lage meny for oss her i Bamble.

-Her skal det skapes god stemning og magi. Langøya Hovedgård skal skinne i en helt ny vri, er det klare budskapet fra de nye driverne.

En totalpakke som utmerket seg

Det er Bamble kommune som eier hovedgården på øya. Da kommunen søkte etter nye drivere kom det i alt inn fire søknader, men én søker trakk seg.

Alle søkerne presenterte solide konsepter og kommunens administrasjon var svært godt fornøyd med responsen på utlysningen og kvaliteten på søkerne, forteller næringssjef Hege Timm Bjørnerud.

-De nye driverne har en solid oppstartplan for første driftsår, og vil satse friskt på utvikling av konseptet for de kommende årene, sier hun.

-Dette konseptet har et utspring i et hjerte for Langesund, skjærgårdskultur, historie og lokale verdier, noe som ga dem et fortrinn i forhold til de andre søkerne. De leverte en totalpakke som utmerket seg i forhold til de andre søkerne, sier næringssjefen.

Nedenfor ser du de nye driverne av Langøya Hovedgård.

Sist oppdatert: 18. oktober 2020