To personer har testet positivt på covid-19

Bamble kommune har i kveld fått bekreftet to nye positive covid-19-tester.

Smittet i utlandet

De to nye tilfellene er smittet i utlandet og er i samme reisefølge. En tredje person i reisefølget har testet negativt. De tre personene bor i Bamble. De har ingen tilknytning til det italienske reisefølget.

Ankom med Fjordline

De smittede ankom Langesund med Fjordline i går, 14.08. Personene tok kontakt da de fikk beskjed om at en av deres nærkontakter hadde testet positivt på covid-19.

Oppholdt seg på lugaren

De skal ha brukt munnbind på båten og oppholdt seg på lugaren under overfarten. De ble testet ved ankomst i Langesund, og ble satt i isolasjon og karantene.

Svært liten fare for spredning

De smittede tok selv øyeblikkelig ansvar for situasjonen, og skal ikke ha hatt kontakt med andre personer i Bamble kommune. Det skal derfor være svært liten fare for smittespredning i vår kommune.

Fjordline og Bamble kommune samarbeider om tiltak i henhold til situasjonen. Fjordline har informert sine passasjerer.

Sist oppdatert: 18. oktober 2020