Ett år i Bamble!

Sist oppdatert: 22. november 2021

Nå er det ett år siden Christina Norderud Nilsen og familien flyttet til Bamble og gjorde drøm til virkelighet.

- Det har vært hektisk, men gøy! I tillegg til å jobbe mye, har vi giftet oss, kjøpt bolig og er i full gang med å slå rot på ny, sier den engasjerte butikkeieren.

For bare et drøyt år siden var hun og familien godt etablert i Fredrikstad. Minstemann Julian (3) gikk i barnehagen og Leo (11) var skolegutt. Så kom Christina tilfeldigvis over prospektet til "Boksafari" i Langesund på finn.no.

- Jeg jobbet allerede i lekebutikk, og skjønte med én gang at dette var en sjelden sjanse til å oppfylle drømmen om å drive noe eget. Det ville ikke vært mulig der vi kommer fra, til det er leieprisene og kravene til egenkapital alt for høye, forteller hun.

Positiv prosess

Christina ble umiddelbart betatt, både av butikken og byen. Mottakelsen fra handelsstanden og befokninga i Bamble har vært utelukkende positiv, og den praktiske delen ved å flytte med hele familien har også gått knirkefritt.

- Det skyldes nok at det er så kort vei til ressursene her. Vi brukte kommunens hjemmesider til å finne informasjon og fylle ut skjemaer, og har fått god hjelp via Servicetorget ved behov. At alt det praktiske falt på plass så raskt, har gitt meg anledning til å fokusere på butikkdriften og alt nærområdet har å by på, sier hun.

Mange jern i ilden

Med engasjement og gjennomføringsevne har innflytteren gjort seg godt bemerket i lokalmiljøet det siste året. I tillegg til å drive "Boksafari" og "Godteland", er hun initiativtaker til Langesund bygdekino, som har blåst nytt liv i Sentrumsgården. Nylig ble hun valgt til leder i Bamble handelsstandforening.

- Det hadde ikke gått uten interesse og velvilje fra mange parter. Både handelsstanden og kommunen ønsker tydelig å få til ting. Det er mange som jobber målrettet for å skape liv og næringsutvikling. Det passer meg utmerket! sier butikkeieren.

Det eneste Christina savner i en travel hverdag med småbarnslogistikk og dobbel butikkdrift, er førerkortet.

- Jeg har aldri vært glad i å kjøre bil selv - der har til og med jeg innsett mine begrensninger, ler hun og legger til:

- Heldigvis er kollektivtilbudet her bra, da!

Christina og Jon giftet seg på Halen gård i Langesund 20. august i år.
Det var Bamble-ordfører Hallgeir Kjeldal som viet de to.

Bryllupsbildet er tatt av Ingrid Tømmerås Bossum.