Justerer regionalt nivå på koronatiltak

Sist oppdatert: 21. september 2021

Regjeringen har vedtatt å endre fra tiltaksnivå 5A til tiltaksnivå 5B for Skien, Porsgrunn, Bamble og Siljan. Endringen skjer fra og med fredag 9. april og varer til og med torsdag 22. april.

Kapittel 5B i covid-19-forskriften betyr fortsatt høyt tiltaksnivå, men innebærer blant annet noen lettelser i aktiviteter for barn og unge. Butikker og kjøpesentre kan gjenåpne. På HelseNorge finner du alle regler og anbefalinger som gjelder for tiltaksnivå 5B.

-Vi må holde ut litt til

Ordfører i Bamble kommune, Hallgeir Kjeldal, understreker at det er krevende tider og at vi må leve med restriksjoner en stund til.

- Samfunnet er preget av koronapandemien og for noen føles dette svært tøft å stå i. Vi savner alle å kunne gi hverandre klemmer, møte venner og drive med fritidsaktiviteter. Deler av næringslivet blør kraftig. Nå er tiden inne til å gradvis lempe på tiltakene, men vi er fremdeles underlagt svært strenge regler og anbefalinger. Selv om butikkene nå kan holde åpne og noen aktiviteter for barn- og unge opp til 20 år blir tillatt, er det svært mange begrensinger som gjelder, påpeker han.

- Jeg er stolt av å representere dere bamblinger gjennom denne pandemien. Dere har fulgt retningslinjene og bidratt til å holde smitten under kontroll. Vi må holde ut litt til. I følge Erna vil samfunnet kunne åpne opp til sommeren. Frem til da, fortsett å være lojal overfor smittevernreglene. Test deg hvis du har de minste symptomer, vær nøye med håndhygiene og hold avstand! er oppfordringen fra ordføreren.