Resultat i særklasse

Sist oppdatert: 12. november 2021

Denne uka kom resultatene fra høstens nasjonale prøver. Det ga elever og lærere på 5.trinn ved Rugtvedt skole god grunn til å juble.

Klassene scorer nemlig godt over landsgjennomsnittet på de nasjonale prøvene i lesing, engelsk og matematikk. Særlig i sistnevnte fag gjør Rugtvedt-elevene det skarpt.

Torsdag fikk klassen besøk av kommunalsjef for oppvekst, Bjørg Rein, og virksomhetsleder for skole, Anita Hjorteseth. Rektor, Signe Nordaunet-Olsen, sørget for pizza og brus til hele gjengen. De tre var veldig nysgjerrige på hva elevene selv mener er årsaken til de gode resultatene.

Spørsmålet sendte mange ivrige hender i været.

- Vi har øvd masse!
- Vi snakker med læringspartneren vår og hjelper hverandre.
- Lærerne våre er snille og forklarer veldig bra.
- Det er ingen som blir sure hvis du ikke skjønner det, da kan vi bare spørre en gang til.
- Jon er veeeldig tålmodig.
- Det er jo sånn at øvelse gjør mester, så det er bra at vi får flere sjanser.

Det var noen av svarene som gikk igjen da elevene fikk komme til ordet.

Nysgjerrige og snille

De stolte lærerne kunne bare si seg enig med elevenes refleksjoner.

- I tillegg har vi jobbet mye med å tolke og forstå ulike tekster og oppgaver. Det gjør vi ofte i plenum. Og vi har vi et veldig trygt og godt klassemiljø hvor alle kjenner hverandre godt og stoler på hverandre, supplerer Cathrine Aass. Hun er kontaktlærer i 5B.

- Vi er heldige som har elever som både er nysgjerrige, lærevillige og snille mot hverandre, avslutter hun.

Lærere i 5A er Jon Frandsen og Helene Polland Vaag (bildet under).

De nasjonale prøvene måler kompetanse i lesing, engelsk og regning på 5., 8., og 9. trinn. Totalt sett befinner skolene i Bamble seg omtrent på linje med landsgjennomsnittet denne høsten.