Besøker bedriftene i Bamble

Sist oppdatert: 15. desember 2022

Ordføreren og varaordføreren i Bamble har sammen med kommunens representant for næring gjennomført en rekke bedriftsbesøk de siste ukene.

Målet er å sikre god dialog og styrke grunnlaget for samhandling mellom partene.

Det er ordfører Hallgeir Kjeldal, varaordfører Torstein Dahl og Mette Lilleberg som har besøkt ulike deler av Bambles varierte næringsliv. Bamble Rør, ROGN belysning og interiør, Byggmakker Havna og El Service Grenland er bare noen av stedene trioen har slått av en uformell prat denne uken.

- Vi er alltid opptatt av god dialog med næringslivet, men den siste tiden har vi hatt ekstra fokus på å komme ut til arbeidsplassene og snakke med menneskene som jobber der. Hensikten er å kartlegge deres forventninger og ønsker til kommunen, få innsikt i eventuelle utfordringer og besvare spørsmål, sier ordfører Hallgeir Kjeldal.

- Årets budsjett innebærer en stor satsing på næring i Bamble. Da er det avgjørende for oss å høre hva bedrifter i ulike bransjer selv tenker om driftsvilkår og videre utvikling, fortsetter han.

Business under brua

I svingen under Breviksbrua på gamle Stathelle ligger El Service Grenland. Her har elektrikerfirmaet holdt til siden 2008. Takket være en blanding av godt rykte, faste kunder og samarbeid med større aktører, har de ni ansatte stått trygt i jobben gjennom pandemien.

Eier og daglig leder Knut Neri Tovsland, mener det er gode vilkår for aktører som ham i Bamble kommune.

- Selv om vi er flere som driver i samme bransje, opplever jeg at det er nok arbeid og plass til alle, sier han.

Fritidsboligene er viktige

Tovsland forteller videre at firmaet hans opererer både i og utenfor Bamble.

-Vi har flest oppdrag her i regionen, men er også delaktig i flere boligprosjekter i Oslo-området, og har i tillegg mye jobb i hyttemarkedet. Geografisk strekker det seg fra toppene på Hafjell til skjærgården rett utenfor vinduet her, sier han.

Også Bamble Rør peker på fritidsboliger i kommunen som en viktig del av sitt driftsgrunnlag, i tillegg til arbeidet de utfører for lokalbefolkninga. Blant annet har firmaet flere faste avtaler på vedlikehold og årlig service for hytteeiere som selv er bosatt langt utenfor Bamble.

Bildedryss

Bamble Rør, ROGN belysning og interiør og Bygmakker Havna. Bildet øverst på siden er tatt utenfor El Service Grenland på gamle Stathelle.