Deler ut gratis selvtester

Sist oppdatert: 15. desember 2022

Det er travle tider på Servicetorget i Bamble rådhus. Med smittetrykket vi opplever nå, deler Nina og kollegaene hennes ut nærmere 400 selvtester hver dag.

Regjeringen anbefaler at alle med koronasymptomer og personer i samme husstand som en smittet, skal teste seg.

Oppdatert 14.02.22: Etter nye nasjonale retningslinjer fra 12.02.22, anbefales det kun at voksne med symptomer tester seg for korona.

- Akkurat nå er det mange familier med barn eller ungdom i huset som henter tester hos oss, sier rådgiver Nina T.L. Tynes på Servicetorget.

Hun forteller videre at bamblingene er godt fornøyde med tilbudet, og sier at de fleste som er innom har god oversikt over gjeldende retningslinjer for test og isolasjon.

- Vi kan bidra med noe veiledning her på Servicetorget, men jeg opplever at folk har god kontroll på hva de skal gjøre og hvilke anbefalinger som gjelder, til tross for stadige endringer, sier hun.

Hent tester her

Bamble kommune deler ut selvtester til sine innbyggere etter prioriteringer fra Helsedirektoratet. Nå er det voksne personer med koronasymptomer som kan få gratis tester med seg hjem. Barn med symptomer trenger ikke lenger å teste seg (gjelder fra 12.02.22).

Her kan du hente:

* Servicetorget i Bamble rådhus alle hverdager mellom kl. 07.30-15.00.

* Teststasjonen på gamle Langesund ungdomsskole. Hverdager kl. 13.00-16.00.

Råd fra FHI om prøvetaking - nese og hals

HUSK! Ved positiv selvtest ønsker Bamble kommune at du registrerer svaret i nettløsningen ReMin. Se hvordan du gjør det her