For Ole (29) ble Frisk Bris redningen

Sist oppdatert: 05. september 2022

-Jeg eksisterte bare, jeg levde ikke. Men nå lever jeg og jeg er veldig glad i hverdagen, sier Ole.

Foto: Privat

-Jeg føler at det har vært en helomvending. Jeg tror ikke at det kunne vært bedre, sier Ole om forandringen han har vært gjennom de to siste årene.

Symptomer på hjerteinfarkt

Det var i januar 2020 at «ting gikk over styr» som Ole selv beskriver det. Han satt hjemme en kveld med enorme brystsmerter og fryktet at han hadde fått et hjerteinfarkt. Ambulansen ble tilkalt, og etter at de hadde gjort nødvendige målinger var konklusjonen panikkangst.

-På den tiden jobbet jeg ved en døgnbasert bolig med ungdommer som ikke hadde det så greit, forklarer han.

Ole hadde selv slitt med søvnproblemer siden 2017. Han sov veldig lite, spiste nesten ikke og hadde i tillegg nattevakter. Det ble en negativ spiral.

 

Presset seg selv

-Hvis man ikke er trygg på seg selv, så er det ikke lett å hjelpe andre som ikke er det, sier han.

-Problemet var at jeg selv heller ikke hadde det så bra. De forventningene som jeg følte at andre hadde til meg og de forventningene jeg selv hadde til meg selv gjorde at jeg følte at jeg aldri strakk til, så jeg presset meg altfor mye både på jobb og hjemmebane, forklarer Ole.

-Jeg har en veldig fin samboer som er min klippe. Uansett hvor mørkt det har vært så har hun alltid vært der for meg på den beste måten hun kan, forteller han.

 

Sykmelding og medisinering

Turen til legevakten ble på mange måter et vendepunkt for Ole, og han skjønte at han ikke kunne fortsette slik. Han tok kontakt med legen. Han kom til en annen lege enn fastlegen sin.

-Han så at jeg ikke var i stand til så mye, forklarer Ole.

Legetimen resulterte i en to-ukers sykmelding og resept på det angstdempende middelet Sobril. Sykmeldingen ble deretter utvidet to uker om gangen og varte i hele to måneder. Han skal i den perioden også ha fått økt medisineringen.

-Så kom fastlegen min tilbake, forklarer Ole. Jeg ble tatt av Sobril og fikk hjelp av DPS, altså Distriktpsykiatrisk senter. Det viste seg at jeg hadde posttraumatisk stress – agora fobi, som er angst for ukjente plasser og mennesker, forklarer Ole.

 

Kom til Frisk Bris

Det var psykologen som foreslo å kontakte Frisk Bris, og ble med på det første møtet med.

-De lurte på hva som var mine mål, hvordan jeg hadde det og hva de kunne hjelpe meg, forklarer Ole.

For Ole ble Frisk Bris starten på en endring i riktig retning.

-Jeg lærte om ernæring, og fikk et bedre og sunnere syn på mat. Jeg ble med på jobbkurs, og gjennomgikk personlighetstester for å finne ut hva jeg kunne jobbe med. På den tiden visste jeg vikke hvem jeg var eller hva jeg kunne jobbe med, forklarer han.

Resultatene av personlighetstestene viste at Ole er et ordensmenneske som liker å ha ting på stell og han fant ut at han liker å jobbe med data.

En ny jobbmulighet

-Så dukket det opp en dame fra NAV som foreslo å utforske en mulighet som speditørtrainee, sier Ole.

En speditør håndterer hele transporten for en fraktkunde, og finner de beste løsningene for å frakte varer fra et sted til et annet. Ole syntes det virket interessant og han fikk hjelp av Frisk Brisk til å finne et spedisjonsfirma i nærområdet.

-Plutselig fikk jeg et møte med en spedisionsbedrift i nabokommunen. De hadde lyst på en trainee. Møtet ble til et jobbintervju, og takket være god innsats fra mine veiledere og NHO så fikk de ordnet det slik at jeg fikk kommet inn i den bedriften uken etter møtet. Det gikk veldig fort, sier Ole

Ole startet i jobben i juni 2021, og har ikke sett seg tilbake. Han er likevel klar på at han ikke hadde klart det uten hjelp.

Jobber heltid

- Jeg var veldig motivert for jobben og gikk inn 100 prosent. Jeg hadde ikke klart å ta på meg så mye, eller hoppe rett i det uten hjelpen fra mine veiledere. Jeg gikk fra ingenting, fra kun å konsentrere meg om å holde angsten under kontroll, til full jobb, sier Ole.

-Jeg har vært borte én dag på grunn av en legetime. Jeg er oppe kl. 06.00 hver dag og gleder meg til å kjøre til jobb, forteller han.

Noe magisk med Frisk Bris

For to år siden trodde ikke Ole at han komme dit han er i dag. Da eksisterte han bare. Nå føler han at han lever og er veldig glad i hverdagen, og takknemlig overfor Frisk Bris.

-Det er et eller annet magisk med de som jobber på Frisk Brisk, sier han.

Nå vil Ole oppfordre andre som har det vanskelig om å ta kontakt med Frisk Bris, og ta imot hjelp.

Be om hjelp

-Jeg kan ikke få sagt hvor mye verdifullt det er å ta imot en hjelpende hånd. Selv om man har feilet eller føler at man ikke har fått ting til, sier Ole.

-Vi har alle ett eller annet som vi kan være god på. Hvis du ikke vet hva det er så er det verdt å utforske det, og der er Frisk Bris og kan hjelpe deg til å finne den beste versjonen av deg selv, sier han.

-Mange som snakker om Folkehøyskole at det er viktig og at det skulle ha vært obligatorisk. Det burde ha vært obligatorisk med Frisk Bris, synes jeg, slår Ole fast.

 

 

STØTTER FRISK BRIS: Fastlege Steinar Graff har gode erfaringer med pasienter som har fått hjelp fra Frisk Bris. Foto: Privat

Støttes av lege

En som er enig i at dette tilbudet er svært viktig, er fastlege Steinar Graff.

-Det er viktig fordi det er et tilbud hvor man tilpasser hjelpen til den man skal hjelpe, og ikke motsatt. Det er altfor mange steder i helsevesenet hvor man har et opplegg som pasienten må passe inn i, sien Graff.

-Frisk Bris, derimot, forsøker finne ut hva hver enkelt trenger og tilpasser sin hjelp etter behovet. Dette syns jeg er ganske unikt, legger han til.

 

Får hjelp raskt

Graff mener at noe av det viktigste med Frisk Bris er at man får hjelp fort, når man faktisk trenger det, før ting har eskalert.

-Frisk Bris har også et veldig nært samarbeid med oss fastleger. Vi kjenner hverandre, og kan samarbeide for å gi hver enkel så god hjelp som overhodet mulig, sier han.

De har i tillegg et samarbeid med skoler, arbeidsgivere, kommunehelsetjenesten og NAV for å nevne noen.

 

Gode resultater

-Jeg har sett flere ganger at dette virkelig hjelper. Både ved kroppslige og/eller psykiske symptomer. Jeg har hørt samme tilbakemeldinger fra pasientene selv og fra kommunehelsetjenesten blant annet, sier Graff.

-Dette er et lavterskeltilbud som fungerer. Rask og individuell tilpasset hjelp fra Frisk Bris, sammen med samarbeid med blant annet oss fastleger gjør at jeg ofte bruker Frisk Bris til å hjelpe mine pasienter, avslutter han.